Socialsekreterare inriktning barn och unga

Socialsekreterare inriktning barn och unga

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en socialsekreterare med inriktning barn 0-18 år till Utredningsenheten barn och vuxna. Enheten är en del av verksamhetsområdet Myndighet som tillhör Socialkontoret. Verksamhetsområdet Myndighet består av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten.

På enheten Utredning barn och unga har vi precis utökat med två utredare och nu arbetar 13 socialsekreterare varav tre är inriktade mot vuxna. Resterande tio arbetar med inriktning barn 0-18 år. Vi har två administratörer som är direkt kopplade till barnutredargruppen för att underlätta för socialsekreterarna och renodla deras arbete. Det finns således en administratör på fem socialsekreterare. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi tror på en socialtjänst i ständig utveckling genom aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap. Vi ser gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår bland annat att utreda enligt BBiC och i enlighet med aktuell lagstiftning, fatta rättssäkra beslut samt att följa upp beslutade insatser. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris.

Arbetsuppgifter omfattar bland annat:
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL
• göra skyddsbedömningar
• fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVU
• tillsammans med arbetsledning företräda i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentera: bland annat journalanteckningar, vårdplaner och beslutsunderlag
• samverka intern och externt
• aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget
• delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar

Vi erbjuder dig en arbetsplats i ständig utveckling. Du får även:
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag på 2000 kr/år
• Utbildningen Yrkesresan (för medarbetare med mindre är två år i yrket)

Hos oss har socialsekreterare också rätt till en timmes återhämtning/vecka på arbetstid för att hämta energi och bättre orka med sitt arbete. Du bestämmer själv hur och när du vill använda den här tiden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom,
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning,
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift,
• grundläggande IT-kunskaper,
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen barn- och ungdom.
• relevant vidareutbildning.
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

Som person söker vi dig som är engagerad, driven och ansvarstagande. Du är flexibel och har förmåga att driva flera komplexa utredningar samtidigt. Vidare är du skicklig på att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners. Du är också en utpräglad lagspelare men som också kan arbeta självständig när det krävs.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Myndighet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2023
  • Ansök senast: 16 november 2023

Liknande jobb