OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till oss i Gislaveds kommun. Här får du möjlighet att göra en insats för våra invånare på olika sätt. Vårt uppdrag handlar om att bygga vårt samhälle och vi välkomnar dig att forma det tillsammans med oss. Vi erbjuder: En modig arbetsgivare - goda utvecklingsmöjligheter - förutsättningar för att du ska må bra.
Tjänsten
På grund av utökning av verksamheten samt föräldraledighet är enheten nu i behov av 1 st vikariat under 12 månader.
Arbetsuppgifter
Som barnsekreterare följer du det placerade barnet/ungdomen i familjehemmet. Barnsekreteraren har ansvar att hålla kontakt med barnet och biologiska föräldrarna. Familjehemssekreterarna och barnsekreterarna har ett nära samarbete kring det placerade barnet/ungdomen.
Vi strävar efter att skapa goda förutsättningar för våra familjehemsplacerade barn och deras familjehem. Vi jobbar för att skapa delaktighet, goda relationer mellan de placerade barnen, de biologiska föräldrarna och familjehemmen. I arbetsgruppen strävar vi efter att utveckla och förbättra vårt arbete och det är flera utvecklingsområden på gång i arbetsgruppen.
Arbetet utgår från både SoL och LVU. Verksamheten leds av gruppledare och enhetschef. Vi arbetar enligt BBIC (barns behov i centrum) och målet är att bedriva ett kvalitativt gott socialt arbete byggt på kunskap, kontinuitet, delaktighet och helhetssyn. Som anställd erbjuds du extern handledning samt en regional upplagd introduktion kring BBIC, innehållande metodarbete, förhållningssätt med mera.
Vi kan erbjuda utmanande och utvecklande arbetsuppgifter inom ramen för en stödjande kultur. Enheten består av enhetschef, 3 gruppledare samt 25 socialsekreterare varav 7 socialsekreterare och 1 gruppledare är inom familjehemsvården.
Våra familjehem är utspridda i Sverige vilket innebär en del resor i tjänst. B-körkort är ett krav.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet från utredningsarbete inom området barn och familj eller övrig IFO.
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats. Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande.
Ditt medarbetarskap är djupt förknippat med din förmåga att samarbeta och delta i din och verksamhetens utveckling. Hos oss innebär det att du har ett gott samarbete med chef och kollegor, både på den egna arbetsplatsen och i övriga kommunkoncernen. Du bemöter alla med hög servicenivå, vänlighet och hög kvalitet genom kund- och servicefokus. Du tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor och är lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att din syn på medarbetarskap överensstämmer med vår.
Vi tillämpar registerkontroll (utdrag ur belastningsregistret) som en form av lämplighetsprövning för alla som erbjuds anställning i verksamheter där man har en direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar.
Vad erbjuder vi
*En stark gruppkänsla med engagerade kollegor.
*Extern handledning.
*Kompetensutveckling genom yrkesresan, regionen tex introduktionskurs BBIC, MI, svåra samtal, fördjupning LVU mm.
*Betald semester från första anställningsåret.
*Viss form av distansarbete.
*Gratis bad på kommunens badanläggning samt rabatt på gymkort.
*Om du läser sista termin på socionomutbildningen finns möjlighet till deltidsarbete fram till examen.
Tillsättning av tjänsterna kan ske innan annonseringstiden löpt ut.
Välkommen med din ansökan!
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.