OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
Socialkontoret söker en socialsekreterare till vår Vuxengrupp med inriktning mot Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). I vår vackra skärgårdskommun finns goda förutsättningar för att bedriva aktivt socialt arbete. Vår styrka ligger i den lilla kommunens fördelar med närhet och gott samarbete mellan olika aktörer. Vi tror på människors egna förmågor och strävar efter att använda människors egna resurser och nätverk.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta på ett litet socialkontor där vi hjälps åt och har ett nära samarbete mellan grupperna. Som socialsekreterare inom Vuxengruppen arbetar du främst med att utreda, informera, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och även LVM. Arbetet innebär myndighetsutövning. Detta kräver ansvarstagande samt en ödmjukhet då de beslut som vi fattar påverkar människors liv.
Tjänsten innefattar handläggning av övrigt bistånd och ekonomiskt bistånd. Du arbetar hos oss med stöd och utredning av insatser till självförsörjning, sysselsättning, beroendeproblematik, boendefrågor samt arbete med våld i nära relationer. Vi utgår från att aktivt stötta den enskilde i att uppnå en livssituation med största möjliga självständighet. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta i nära samarbete med exempelvis sjukvården, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.
Du erbjuds här ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka, samt tillgång till både metod- och processhandledning samt möjlighet att arbeta hemifrån en till två dagar i veckan om det fungerar för verksamheten i övrigt.
KVALIFIKATIONER
Socionomutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av rollen som myndighetsutövare. Erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVM är meriterande, men inget krav. Du bör ha god förmåga att samarbeta både inom och utom förvaltningen samt ha god administrativ förmåga.
För oss är det även av betydelse att du har goda kunskaper om livsvillkoren för personer som befinner sig i socialt utsatta situationer.
Du är van att arbeta självständigt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. På denna arbetsplats lägger vi stor vikt vid förmåga till gott bemötande och relationsskapande.
ÖVRIGT
Då det är semestertider kommer intervjuer att hållas från och med vecka 30.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Myhrman
031-96 54 83
Nås via kommunens växel
031-97 62 00
Eva Klintberg
031-978831
Inger Albertsson
031-97 62 26
Marita Olsson Leitet
031-97 88 65
Facklig företrädare
nås via kommunens växel 031-97 62 00
Eva Schäder
031-976355
Catarina Nordqvist
031- 976391
Hootan Torkalinaghipoor
031-97 88 28
Joakim Pettersson