OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tjänsten är placerad inom Social-och omsorgsförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Förvaltningen bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
Avdelningen Vuxna stödjer social- och omsorgsnämnden med myndighetsutövning och beställning. Avdelningen består av enheterna mottagning, utredning och uppföljning, boende samt kvalitet och utveckling.
Enheten Utredning och uppföljning består av en multiprofessionell verksamhet vilket innefattar socialsekreterare, biståndsbedömare och LSS-handläggare. Enheten Utredning och uppföljning består av cirka 50 personer fördelade på tre enheter med samma uppdrag. Enhetens uppdrag är att handlägga inkomna ansökningar och anmälningar i pågående ärenden samt utrednings- och uppföljningsarbete. Handläggningen sker enligt socialtjänstlagen (SoL), Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Varje enhet innefattar en enhetschef samt en enhetssamordnare och cirka 15-17 medarbetare från alla professioner. Arbetsplatsen är belägen på Hertig Karlsgatan 4 i Linköping och ligger strategiskt nära resecentrum.
Kommunens förvaltningar är i ett pågående utvecklingsarbete där översyn av nämnderna och förvaltningarna pågår. Syftet och målet med utvecklingen är att myndighet och utförarsidan ska slås ihop och arbeta närmare varandra under samma nämnd/förvaltning.
Din arbetsplats
Vi söker socialsekreterare till enheten. Som socialsekreterare arbetar du riktat mot personer över 21 år som har ett skadligt bruk eller beroende av exempelvis alkohol, narkotika eller spel, enligt gällande lagstiftning utifrån SoL och LVM. Arbetet består av att handlägga inkomna ansökningar och anmälningar i pågående ärenden samt utrednings- och uppföljningsarbete. I arbetet ingår även motivationsarbete (MI) samt att ge information och rådgivning till brukare och samarbetspartners. Andra förekommande arbetsuppgifter är samverkan internt inom förvaltningen samt externt med andra berörda aktörer såsom utförare och hälso- och sjukvård.
Du kommer att möta vuxna i utsatta situationer, där den ena dagen inte är den andra lik. Det är ett utmanande, roligt och viktigt arbete där du får en chans att bidra. Som socialsekreterare har du möjlighet att planera ditt arbete självständigt, och har frihet under eget ansvar. Som stöd i ditt arbete finns mentorer, arbetsgruppens ärendehandledning, extern handledning, administrativt stöd, enhetssamordnare samt stöd av enhetschef.
Arbetstiden är förlagd vardagar kl 07:50-17:00 med flextidsavtal.
Du som söker
Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen. Har du genomgått och slutfört kurser inom socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi ser vi det meriterande. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialt myndighetsarbete samt arbete inom utredning och uppföljning. Har du även erfarenhet av arbete inom missbruk- och beroendeproblematik ses det meriterande.
B-körkort är ett krav då resor förekommer inom tjänsten. Vi ser att du har goda kunskaper i svenska i tal och skrift då tjänsten innebär såväl interna som externa kontakter med tillhörande dokumentation. Du får gärna ha tidigare kunskaper och erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva.
För att lyckas och trivas i rollen ser vi att du som person har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter, du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt. Du är lugn, stabil och har förmågan att hantera pressade situationer på ett bra sätt. Vidare är du duktig på att prioritera, planera och du tar ansvar för dina uppgifter. Du arbetar även bra med andra människor och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och har en god förmåga att lyssna, kommunicera och lösa uppkomna konflikter på ett konstruktivt sätt. Som person är du trygg och kan se relationer i sitt rätta perspektiv och kan skilja på det personliga och det professionella.
Välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 12227
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?