OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vi söker nu socialsekreterare med inriktning vuxna till Utredningsenheten barn och vuxna.
Enheten är en del av verksamhetsområdet Myndighet som tillhör Socialkontoret. Verksamhetsområdet Myndighet består av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten.
På enheten Utredning barn och vuxna arbetar 13 socialsekreterare där tre är inriktade mot vuxna och resterande 10 mot barn 0-18 år. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef.
Tjänsten avser socialsekreterare som handlägger vuxna inom områdena missbruk och våld i nära relationer. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris. I de fall utredning rör unga vuxna 18-21 år kommer du ibland förväntas utreda enligt BBiC.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi tror på en socialtjänst i ständig utveckling genom aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap. Vi ser gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom myndighetsutövning område vuxna, arbetar du bland annat med att;
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL och LVM
• göra skyddsbedömningar
• fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVM
• tillsammans med arbetsledning företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentation
• samverka intern och externt
• aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget
• delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar
Vi erbjuder dig:
• En arbetsplats i ständig utveckling
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag
• Kollegor som ställer upp för varandra
• Kollektivavtal
• Utbildningen Yrkesresan (för medarbetare med mindre är 2 år i yrket)
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift
• grundläggande IT-kunskaper
• giltigt körkort med B-behörighet
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen vuxna
• relevant vidareutbildning
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Urvalet sker löpande, så skicka in din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.