OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi söker nu till vår enhet Utredning barn och vuxna en ny kollega, en socialsekreterare med inriktning vuxna.
Socialkontoret i Strängnäs kommun är för tillfället indelad i sex verksamhetsområden: Myndighet, individ och familjeomsorgen, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård samt administration och digitalisering. En översyn av organisationen pågår vilket kan komma innebära vissa justeringar. Kontoret leds av socialchef med stöd av verksamhetschefer, verksamhetscontroller, utvecklingsledare och medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). Inom socialkontorets verksamhetsområden arbetar drygt 1500 medarbetare.
På enheten Utredning barn och vuxna arbetar idag 13 socialsekreterare där tre är inriktade mot vuxna och resterande 10 mot barn 0-18 år. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef.
Tjänsten avser socialsekreterare som handlägger vuxna inom områdena missbruk och våld i nära relationer. Detta innebär att, med respekt för individen, möta människor som många gånger kan befinna sig i kris. I de fall utredning rör unga vuxna 18-21 år kommer du ibland förväntas utreda enligt BBiC.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi tror på en socialtjänst i ständig utveckling genom aktivt medarbetarskap samt tillitsbaserat ledarskap. Vi ser gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom myndighetsutövning område vuxna, arbetar du bland annat med att;
• ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL och LVM
• göra skyddsbedömningar
• fatta kvalitetssäkrade beslut
• bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser
• bereda ärenden enligt LVM
• tillsammans med arbetsledning företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt
• dokumentation
• samverka intern och externt
• aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget
• delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar
Vi erbjuder dig en arbetsplats i ständig utveckling, goda kollegor som ställer upp för varandra och du får även;
• Intern och extern handledning
• Flextidsavtal
• Friskvårdsbidrag på 2000 kr/år
• Utbildningen Yrkesresan (för medarbetare med mindre är två år i yrket)
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift
• grundläggande IT-kunskaper
• giltigt körkort med B-behörighet
Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen vuxna
• relevant vidareutbildning
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva
I rollen som socialsekreterare förväntas du kunna samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du är flexibel och kan snabbt ställa om när verksamheten kräver det.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.