Socialsekreterare inriktning vuxna

Socialsekreterare inriktning vuxna

Arbetsbeskrivning

Är du på jakt efter ett meningsfullt jobb? Drivs du av utmaningar och vill förse Strängnäs kommuns medborgare med rätt stöd och hjälp? Då kanske just du är vår nya socialsekreterare!

Socialkontoret i Strängnäs kommun är för tillfället indelad i sex verksamhetsområden: Myndighet, individ och familjeomsorgen, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, hälso- och sjukvård samt administration och digitalisering. Nuvarande enhet Utredning barn och vuxna består idag av 15 socialsekreterare där tre är inriktade mot vuxna och resterande mot barn 0-18 år (21). På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef. En översyn av organisationen har skett och Vuxengruppen kommer fr.o.m. årsskiftet tillhöra en egen enhet tillsammans med familjebehandlare som arbetar med vuxna.

I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus och vi har ett nära samarbeta med vår öppenvård. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till vårt arbete med ständiga förbättringar. Du erbjuds friskvårdsbidrag, extern handledning, möjlighet till distansarbete, flexavtal och reflektionstimme för återhämtning 60 min i veckan.

Vi söker nu en socialsekreterare som vill arbeta med oss under vår kollegas föräldraledighet. Det finns möjlighet till förlängning av tjänsten efter den tidsbegränsade perioden.

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget ingår att handlägga vuxna inom områdena missbruk och våld i nära relationer. Du får utföra ett meningsfullt arbete med möjlighet att påverka till det bättre. Arbetet kan stundtals vara utmanande då du, med respekt för individen, möter människor som många gånger kan befinna sig i kris. I de fall utredning rör unga vuxna 18-21 år kommer du ibland förväntas utreda enligt BBiC. Hos oss ges du möjlighet att utvecklas och tillsammans driver vi arbetet framåt.

Arbetsuppgifter som handläggare inom myndighetsutövning område vuxna omfattar bland annat:
• Ta emot och utreda ansökningar och anmälningar enligt SoL och LVM.
• Göra skyddsbedömningar.
• Fatta kvalitetssäkrade beslut.
• Bedöma behov av insatser och följa upp beviljade insatser.
• Bereda ärenden enligt LVM.
• Tillsammans med arbetsledning företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt.
• Dokumentation.
• Samverka intern och externt.
• Aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget.
• Delta i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• examen som socionom eller som beteendevetare,
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning,
• god förmåga att formulera dig tydligt på svenska i både tal och skrift,
• grundläggande IT-kunskaper,
• giltigt körkort med B-behörighet.

Det är meriterande om du har:
• arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom målgruppen vuxna,
• relevant vidareutbildning,
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva.

I rollen som socialsekreterare förväntas du kunna samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du är flexibel och kan snabbt ställa om när verksamheten kräver det. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.

Låter det spännande? Vi tillämpar löpande urval så välkommen in med din ansökan redan idag och bli en del av vårt team!

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.

Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

Socialsekreterare inom vuxen

20 december 2024

20 december 2024

Socialsekreterare till Barn och unga

Socialsekreterare till Barn och unga

19 december 2024