Socialsekreterare, Jobbtorg Myndighet

Socialsekreterare, Jobbtorg Myndighet

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vi är en attraktiv tillväxtkommun med 35 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet,
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter.

Tillsammans gör vi varandra bättre!

På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus.

Vi på Jobbtorg är in i en spännande förändringsprocess som handlar om ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser så att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. Ekonomiskt bistånd hanteras på enheten Jobbtorg myndighet där även bistånd till boende, förmedlingsmedel, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning ingår. Totalt är vi tre enheter på Jobbtorg tillsammans med Stöd och Insats samt Planering och uppföljning.

Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete. Hos oss får du ett nära chefsstöd, externa handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling. I vårt arbete vägleds vi av fyra ledord:
• Ansvar
• Tillit
• Varaktighet
• Individuella lösningar

ARBETSUPPGIFTER
Vi utökar nu personalstyrkan på Jobbtorg Myndighet och söker tre socialsekreterare, varav vi erbjuder ett vikariat på drygt ett halvår och två tillsvidaretjänster. Alla tre uppdrag är på heltid.

Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Delta i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbeta i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som

• har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
• har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
• har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
• uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och socialt utsatta personer
• är självständig, noggrann och arbetar systematisk
• deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen
• vågar pröva nytt och lär dig både genom dina misstag och framgångar.

Körkort är önskvärt.

Det är meriterande om du som söker har utbildning i Motiverande intervju. Det är dessutom meriterande om du har kunskap i verksamhetssystemet Treserva.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.

Välkommen med din ansökan idag, urval sker löpande.

ÖVRIGT
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Ulrica Runemar
0152-29172
enhetschef Individ och familjeomsorg Annica Westling
0152 296 80
enhetschef Karin Svensson
0152 292 66
Tf enhetschef Jobbtorg Strängnäs Hawre Aref
0152 298 80
personalvetare Lina Svensson
0152 291 64
Enhetschef Ulrica Runemar
0152 29172
Verksamhetschef Annica Westling
0152 29680
Enhetschef Ulrica Runemar
0152 291 72
Verksamhetschef Annica Westling
0152 296 80
Enhetschef Karin Svensson
0152 292 66

Sammanfattning

Besöksadress

Nygatan 10 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb