OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
På Jobbtorg Strängnäs arbetar cirka 40 medarbetare. Hos oss delar du vår värdegrund som tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och att självklart ha medborgaren i fokus.
Vi på Jobbtorg är in i en spännande förändringsprocess som handlar om ett förändrat arbetssätt genom digitalisering av ekonomiskt bistånd för att kunna frigöra resurser så att ännu fler individer kommer ut i egen försörjning. Ekonomiskt bistånd hanteras på enheten Jobbtorg myndighet där även bistånd till boende, förmedlingsmedel, dödsboförvaltning samt budget- och skuldrådgivning ingår. Totalt är vi tre enheter på Jobbtorg tillsammans med Stöd och Insats samt Planering och uppföljning.
Vi erbjuder ett spännande, meningsfullt och varierande arbete. Hos oss får du ett nära chefsstöd, externa handledning och goda möjligheter till kompetensutveckling. I vårt arbete vägleds vi av fyra ledord:
• Ansvar
• Tillit
• Varaktighet
• Individuella lösningar
ARBETSUPPGIFTER
Jobbtorg Myndighet söker nu två socialsekreterare med inriktning mot bistånd till boende samt ekonomiskt bistånd.
Socialsekreteraren arbetar i stödprocessen Myndighet där utredning och beslut om ekonomiskt bistånd tillika ansökan om bostad handläggs. I socialsekreterarens uppdrag ingår att utreda och handlägga ansökan om ekonomiskt bistånd samt bistånd till boende. Ansökan ska så långt som möjligt ske digitalt där granskning sker genom stickkontroller i det automatiserade flödet, medan akuta och komplexa ärenden handläggs manuellt. Att ge stöd till personer att ansöka digitalt på kommundator ingår i arbetsuppgifterna. Det ingår även att samverka med handläggare på andra enheter på socialkontoret samt övriga arbetsuppgifter som faller inom verksamhetsområdets uppdrag. Ett aktivt deltagande i utvecklingsarbetet av verksamhetsområdets e-tjänst och robotisering av försörjningsstödsprocessen samt arbete i enlighet med Jobbtorgs vägledande principer är också centrala beståndsdelar i det dagliga arbetet på Jobbtorg.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• har flerårig erfarenhet av utredning och handläggning av ekonomiskt bistånd
• har erfarenhet av att arbeta med digitalisering av myndighetsutövning sedan tidigare
• har god kommunikativ förmåga och god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska
• deltar i uppbyggnaden av en ny enhet genom ett positivt och kreativt förhållningssätt och har ett intresse för att utveckla den tekniska delen av handläggningen
• har ett genuint intresse för uppdraget, ett gott bemötande och en god samverkansförmåga
• uppskattar ett högt tempo och har förmåga att hantera svåra situationer och socialt utsatta personer
• är självständig, noggrann och arbetar systematisk.
Körkort är önskvärt.
Det är meriterande om du som söker har:
• utbildning i Motiverande intervju
• kunskap och erfarenhet av dokumentation och journalföring i verksamhetssystemet Treserva eller liknande verksamhetssystem.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
Välkommen med din ansökan idag, urval sker löpande.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregistret uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Ulrica Runemar
0152-29172
enhetschef Individ och familjeomsorg Annica Westling
0152 296 80
enhetschef Karin Svensson
0152 292 66
Tf enhetschef Jobbtorg Strängnäs Hawre Aref
0152 298 80
personalvetare Lina Svensson
0152 291 64
Enhetschef Ulrica Runemar
0152 29172
Verksamhetschef Annica Westling
0152 29680
Enhetschef Ulrica Runemar
0152 291 72
Verksamhetschef Annica Westling
0152 296 80
Enhetschef Karin Svensson
0152 292 66