OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
I vår vackra skärgårdskommun finns goda förutsättningar för att bedriva aktivt socialt arbete. Vår styrka ligger i den lilla kommunens fördelar med närhet och gott samarbete mellan olika aktörer. Vi tror på människors egna förmågor och strävar efter att använda människors egna resurser och nätverk.
ARBETSUPPGIFTER
Barn- och familjegruppen består av utredare, barnsekreterare, familjehemssekreterare samt handläggare inom familjerätt. En gemensam 1:e socialsekreterare handleder dig i det dagliga arbetet. Du arbetar här med att utreda familjers biståndsbehov/skydd utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer samt medverkar till att familjernas egna resurser och lösningar tillvaratas. Du följer upp beviljade insatser, samarbetar med andra aktörer utifrån uppdraget samt i förekommande fall deltar vid domstolsförhandlingar. Du kan även få som uppdrag att göra förhandsbedömningar. Arbetet innebär myndighetsutövning. Detta kräver ansvarstagande samt en ödmjukhet då de beslut som vi fattar påverkar människors liv.
Du kommer att arbeta på ett litet socialkontor där vi hjälps åt och har ett nära samarbete mellan de tre arbetsgrupperna Barn och familj, Vuxna samt Funktionsstöd. Du ingår i en trevlig arbetsgrupp med bra sammanhållning. Du erbjuds processhandledning, friskvårdsbidrag, flextid samt möjlighet att arbeta hemifrån en till två dagar i veckan om det fungerar för verksamheten i övrigt.
KVALIFIKATIONER
Socionomutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av rollen som myndighetsutövare. Erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVU är meriterande. Du bör ha god förmåga att samarbeta både inom och utom förvaltningen samt ha god administrativ förmåga.
Du är van att arbeta självständigt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. På denna arbetsplats lägger vi stor vikt vid förmåga till gott bemötande och relationsskapande. Humor, tålamod, flexibilitet och en positiv livssyn är andra viktiga egenskaper.
ÖVRIGT
Intervjuer kommer att hållas löpande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Myhrman
031-96 54 83
Nås via kommunens växel
031-97 62 00
Eva Klintberg
031-978831
Inger Albertsson
031-97 62 26
Marita Olsson Leitet
031-97 88 65
Facklig företrädare
nås via kommunens växel 031-97 62 00
Eva Schäder
031-976355
Catarina Nordqvist
031- 976391
Hootan Torkalinaghipoor
031-97 88 28
Joakim Pettersson