OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
Vill du arbeta på en arbetsplats med stort engagemang och utvecklingslust? Då är Enheten för missbruk och psykisk ohälsa arbetsplatsen för dig!
Nu söker enheten 2 socialsekreterare med inriktning bostadssociala utredningar. Tjänsterna avser visstidsanställning under 6 månader.
I Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen (IAF) ingår Individ- och familjeomsorgen, arbetsmarknad och vuxenutbildning. Förvaltningen består av fyra verksamhetsområden. Barn, unga och familj, Vuxenutbildning, Arbetsmarknad och Missbruk och psykisk ohälsa. Inom myndighetsutövningen riktad till vuxna individer handläggs frågor gällande missbruk, psykisk ohälsa och bostadssociala kontrakt av tre grupper ledda av enhetschef och samordnare. Totalt arbetar 19 socialsekreterare, 2 specialistsocialsekreterare, 2 samordnare och 1 enhetschef på enheten. Arbetsplatsen finns i Sundsvalls kommunhus.
Förvaltningens målsättning är en ökad helhetssynen, öka kontinuitet för klient/brukare samt att arbeta mer med förebyggande socialt arbete. Målet med arbetet är att de personer som kommer i kontakt med oss ska få det stöd, den hjälp och den omsorg de behöver och när det är möjligt förändra sin livssituation och sträva mot ökad självständighet.
Inom verksamhetsgrenen missbruk och psykisk ohälsa har fokus legat på att utveckla de egna verksamheterna, nya arbetssätt och en förändrad kultur. Målsättningen är att så många som möjligt skall få sina behov tillgodosedda genom insats i kommunens egna verksamheter. Därför söker vi nu två engagerade socialsekreterare som ska förstärka handläggningen av bostadssociala kontrakt.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare med inriktning bostadssociala utredningar arbetar du med klienter från 18 år och uppåt. Dina arbetsuppgifter består av att enligt SoL utreda och bedöma behov av bistånd i form av bostadssocialt hyreskontrakt samt följa upp verkställda beslut.
Insatserna ska ske i delaktighet med den enskilde för att hitta lösningar utifrån hens behov. I uppdraget ingår även stöd- och motivationsarbete och samarbete med vårdgivare, myndigheter och andra aktörer.
Du deltar också aktivt i enhetens utvecklingsarbete och erbjuds löpande kompetensutveckling.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har socionomexamen eller annan akademisk examen om minst 180 hp samt utbildning i socialrätt som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
Goda kunskaper i svenska språket i skrift och tal.
Goda kunskaper i Officepaketet.
B-körkort.
Meriterande:
• Motiverande samtal.
• Kunskap om aktuell hyreslagstiftning.
• Erfarenhet av arbete med missbruks- och beroendeproblematik, psykisk ohälsa och/eller samsjuklighet.
• Erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt bostadssociala frågor.
• Goda kunskaper i Treserva.
Vi söker dig som är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer. Du har lätt för att samarbeta med andra och relaterar till dem på ett smidigt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och du tar ansvar för dina uppgifter och driver dina processer vidare.
ÖVRIGT
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.raddning.info/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanst-i-beredskap
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.