OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du är välkommen till Norberg, den lilla kommunen med det stora hjärtat. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.
Vill du vara med och göra skillnad och brinner för att göra ett bra arbete för dem vi är till för? Kom och jobba hos oss på Individ- och familjeomsorgen.
Vi söker nu en socialsekreterare med inriktning missbruk och socialpsykiatri.
Vi strävar efter att skapa en god arbetssituation för våra medarbetare där de kan utföra ett rättssäkert arbete och ge god service till medborgaren. Samverkan är en viktig del av uppdraget och vi har ett etablerat och välfungerande samarbete mellan olika delar av verksamheten men även externt med andra myndigheter.
Tjänsten och arbetsuppgifter
Huvuduppdraget i rollen som socialsekreterare är myndighetsutövning enligt lagstiftning SoL och LVM riktat till målgruppen 18 år och uppåt. I din roll arbetar du med att utreda vuxna som är i behov att insatser på grund av missbruk och socialpsykiatrisk problematik samt att de får det stöd de behöver för att leva under trygga och goda förhållanden. Du kommer även att utföra kvalificerade utredningar, fatta beslut och följa upp insatser enligt gällande lagstiftning och delegation.
Du kommer tillsammans med dina kollegor löpande arbeta med att på olika sätt implementera det systemteoretiska tankesättet. Inom socialpsykiatrin använder vi utredningsverktyget IBIC för våra boendeutredningar.
Kvalifikationer
Du har en kandidatexamen som socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du erfarenhet av handläggning missbruk och socialpsykiatri är detta meriterande.
Som person ser vi att du är noggrann, självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet. Du ska också ha förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv.
Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du arbetar bra med andra, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du planerar, organiserar, prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och håller dig till angivna tidsramar. Du har förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocesser vidare. Det är också viktigt för dig att främja ett gott arbetsklimat i gruppen.
Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety samt och kunskaper i Procapita/Lifecare är meriterade.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Övrigt
Hos oss erbjuds du flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och möjlighet till distansarbete.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma tillsättas innan sista ansökningsdagen.
Välkommen med din ansökan!