OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete och välfärd ansvarar för områdena arbetsmarknad och sysselsättning, försörjningsstöd, vuxenutbildning, integration, flyktingmottagning inkl. ensamkommande flyktingungdomar, individ- och familjeomsorg, familjerätt, socialpsykiatri, budget- och skuldrådgivning, konsumentrådgivning samt alkoholhandläggning.
Avdelning barn och familj ansvarar för frågor som rör barn och ungdomar i riskzon, barn som far illa eller behöver stöd, samt föräldrar som behöver stöd i sin föräldraroll eller i samarbetet med den andra föräldern. Uppdraget består av förebyggande och tidiga insatser, utredningar om den enskildes behov samt tillsättande och uppföljning av stöd- och behandlingsinsatser. Familjehemsenheten har ansvar för att rekrytera, utreda och utbilda familjehem. De följer upp och överväger placeringar i familjehem och håller kontakt med de familjehemsplacerade barnen. Enheten ger även stöd, handledning och utövar tillsyn över familjehem.
Du har ett chefsstöd, men har också i arbetet eget ansvar. Vi erbjuder bland annat kompetensutveckling och kontinuerlig extern handledning till dig som anställd.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i familjehemsenheten arbetar du antingen som barnhandläggare, familjehemshandläggare eller familjehemsrekryterare. Denna tjänst gäller familjehemsrekryterare. En av våra två socialsekreterare som arbetar som rekryterare kommer gå i pension. Nu söker vi dig som vill arbeta med att rekrytera nya familjer, utreda dem samt matcha barn/ungdomar som behöver vara placerade till lämpligt familjehem. Placeringen kan vara akut och behöva pågå under en kortare eller en längre tid. I tjänsten ingår också att, tillsammans med en kollega och kommunikatör, ansvara för det utåtriktade rekryteringsarbetet. Initialt är det rekryterarna som träffar de familjer som önskar få mer information om vad ett uppdrag innebär och därefter är det rekryterare och familjehemshandläggare som tillsammans utreder familjerna för eventuella uppdrag. En stor del av arbetsuppgifterna ligger också i att utreda och stödja de jourhem som av Växjö kommun är kontrakterade samt hålla i grundutbildningen Ett hem att växa i riktad till familjehem/jourhem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom med god kunskap om gällande lagstiftning. Du ska ha flera års yrkeserfarenhet inom socialt arbete. Erfarenhet av arbete med familjehemsvård är meriterade. Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du ha goda kunskaper i det svenska språket både i tal och i skrift. Du bör besitta en god analytisk förmåga. Du har förmåga och tycker om att samarbeta med kollegor för att nå fram till det bästa resultatet för familjerna vi möter. Du tycker om att arbeta självständigt men har också ett intresse av att delta i att utveckla enhetens kompetens och arbetsgemenskap. Du har god förmåga att strukturera och planera ditt arbete och arbeta mot uppsatta mål. Som person är du prestigelös, nyfiken, lyhörd och samarbetsinriktad med en förmåga att vara lugn i krävande situationer. Som rekryterare ingår bland annat att tillhandahålla familjehem när det uppstår ett akut behov, vilket innebär att du behöver kunna hantera stressfulla situationer och ha en god förmåga att tänka och agera flexibelt. Fördjupad utbildning gällande utredning av familjehem är önskvärd.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För tjänsten krävs B-körkort.
Extern handledning och löpande kompetensutveckling ingår i tjänsten.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef
Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef