OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vill du göra skillnad för våra placerade barn och ungdomar?
Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet.
Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Vad sägs om en arbetsmiljö där du som medarbetare ständigt får växa i dina uppgifter? Där nya idéer och nyfikenhet värderas extra högt. Är du flexibel och stimuleras av en delvis händelsestyrd arbetsdag är detta rätt arbetsplats för dig.
Om verksamheten:
Barn och familjeenheten består av 28 engagerade medarbetare där merparten har flerårig erfarenhet av barn/ungdomshandläggning och myndighetsutövning. Enheten är indelad i 3 grupper, det finns ett nära chefsstöd och enhetens specialistsocionomer arbetar bland annat med medtodutveckling och att stötta socialsekreterare i svårare ärenden. Hos oss är du aldrig ensam, vi delar på ansvaret och hjälps åt.
Resultaten från de senaste årens medarbetarenkäter visar bland annat att medarbetare är nöjda med sin arbetssituation, att man hinner göra ett bra arbete under arbetstid och att man får det stöd man behöver. Vi följer upp arbetsbelastningen enligt Göteborgsmodellen då arbetsmiljö och trygghet är prioriterade frågor för oss.
Som en del i att vara rädda om varandra och värna om balansen mellan arbete och fritid har vi valt att behålla möjligheten till visst distansarbete även efter pandemin. Vi slutar kl. 12 dag före röd dag och har en låg grundbemanning på klämdagar som innebär att du kommer kunna vara ledig vissa klämdagar. Vi har kvällsöppet på måndagar och slutar kl. 15 på fredagar.
Vi lät medarbetare själva beskriva vad man uppskattar med vår arbetsplats:
"Sen första arbetsdagen har jag känt att man tillvaratar medarbetares tankar och idéer och uppmuntar till utveckling"
"Det känns så tryggt att cheferna har gedigen kunskap om barn och unga och har ett tydligt barnperspektiv"
"Det finns ett tillitsbaserat ledarskap som minskar stress och ökar arbetsglädjen"
Arbetsuppgifter:
Nu söker vi dig som tillsammans med engagerade kollegor vill jobba för att placerade barn och ungdomar ska få den bästa möjliga vården. Genom vårt uppdrag ska vi verka för att vården är kvalitativ och rättssäker och att de barn/ungdomar som är placerade har samma möjligheter som alla barn.
Du arbetar aktivt med uppföljningar genom barnsamtal och vid hembesök samt ansvarar för överväganden, omprövningar samt utredningar. I rollen ingår regelbunden kontakt med barnet egna nätverk samt med skola och andra professionella kontakter. Du kommer även ha ett nära samarbete med familjehemssekreterare.
Kvalifikationer:
• Socionomexamen är ett krav.
• Körkort, då arbetet innehåller en del resande.
• Meriterande är tidigare erfarenhet av myndighetsutövning gällande barn och ungdomar samt handläggning enligt BBIC och Signs of Safety.
• Meriterande är att ha kunskap i att utreda familjehem, enligt Kälvestensmetoden eller "En varaktig relation".
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Personliga egenskaper:
• Du har lätt för att skapa goda relationer, är lyhörd och tydlig i din kommunikation.
• Du har lätt för att samarbeta, är flexibel, nyfiken och har barnens bästa i fokus.
• Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ.
• Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar.
• Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande.
Information:
Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg.
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning kan komma att bli aktuellt.
Inför all nyanställning utför Vallentuna kommun bakgrundskontroll.
Alla som anställs för arbete med barn och ungdomar ska lämna ett registerutdrag ur polismyndighetens belastningsregister, e-tjänst för ansökan via digitalt utdrag eller blankett hittar du på polisens webbplats.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2024-08-16.
För mer information kontakta:
Christin Björnberg, gruppchef, christin.bjornberg@vallentuna.se
Charlotta Menander, gruppchef, charlotta.menander@vallentuna.se
Annika Pihl, enhetschef, annika.pihl@vallentuna.se
Mer information och fackliga representanter hittar du på www.vallentuna.se/ledigajobb.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ingrid Fuchs, Kostchef
08-587 852 11
Malin Engström, Biträdande kostchef
08-587 852 13
Susanne Hamilton Löves, Rektor
08-587 852 51
Pernilla Sjöström, Arbetslagsledare
08-587 852 27
Annika Sjöström Segerhjelm, Arbetslagsledare
08-587 852 62
Susanne Hamilton Löves, Rektor
08-587 852 51
Linnea Olsson, musiklärare
Pernilla Sjöström Nisell, Biträdande rektor
08-587 852 27
Jan Eriksson, Rektor
08-587 852 51
Pernilla Sjöström Nisell, Bitr rektor
08-587 852 27