Socialsekreterare med inriktning psykiatri

Socialsekreterare med inriktning psykiatri

Arbetsbeskrivning

Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.

Förvaltningen för funktionsstöd söker dig med både mod och lust att vara med och skapa och utveckla en ny förvaltning. Som Sveriges andra största stad ser vi stora möjligheter att vara med och driva förutsättningar för delaktighet och tillgänglighet för alla. Här finns plats för innovativa ledare med god samarbetsförmåga och intresse att leda och utveckla verksamheter. Du kommer verka i sammanhang där helhetsperspektiv, engagemang och stort intresse för ledarskap efterfrågas.

Förvaltningen består av ca 5000 medarbetare. Våra verksamheter består av myndighetsutövning inom LSS/SoL samt insatser såsom boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, ledsagning etc.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och skapa en bra vardag för personer med psykisk funktionsnedsättning? Och samtidigt arbeta i en erfaren, positiv och engagerad arbetsgrupp.

Vi på förvaltningen för Funktionsstöd i stadsområde centrum söker nu en engagerad socialsekreterare med främst inriktning mot psykisk funktionsnedsättning under 65 år.

Då en av våra medarbetare går vidare mot en ny utmaning inom enheten så söker vi en ersättare. Vårt ansvarsområde är myndighetsutövning gällande brukare med psykisk och/eller fysisk funktionsnedsättning inom lagstiftningen SoL och LSS. Vår enhet består av 13 socialsekreterare, 2 stycken 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Socialsekreterarens uppdrag är att utreda, fatta beslut och följa upp beslut och insatser enligt gällande lagstiftning. En stor del av arbetet innebär samarbete och samverkan med andra myndigheter, utförare och vårdgivare, både internt och externt.

Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en engagerad och utvecklingsorienterad arbetsgrupp som gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter. Gruppen arbetar med stort engagemang och med stor sammanhållning med våra brukare i fokus. Hos oss finns utvecklingsmöjligheter i form av handledning internt och extern, utbildning och nära arbetsledning i form av 1:e socialsekreterare och chef.

Vår arbetsplats finns på Första Långgatan 28 A, centralt läge med det mesta i närområde såsom restauranger, kultur och träningsmöjligheter. Vi har nära till våra samarbetspartners både interna och externa. Vi sitter i ett nytt, fräscht och specialdesignat kontorslandskap.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen. Det är önskvärt att du har minst 3 års tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning gällande personer med psykisk funktionsnedsättning och/eller fysisk funktionsnedsättning. Du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service (LSS). Meriterande om du tidigare arbetat med IBIC, Treserva, SAMSA.

Som socialsekreterare är det viktigt att du som person är trygg och stabil i dig själv, kan ta ansvar, har god serviceförmåga och ett professionellt bemötande. Du är bra på att lyssna och kommunicera, vi ser det som en förutsättning till att skapa nytänkande i din dialog med de vi är till för, i syfte att hitta de bästa lösningarna. Du har ett flexibelt tankesätt och kan omprioritera dina arbetsuppgifter under arbetsdagen då akuta situationer kan uppstå.

För dig är det en självklarhet att bidra i metod- och verksamhetsutveckling samt att ha samverkan som en naturlig del i ditt arbete. Du gillar när det händer saker och du håller rättssäkerhet högt. Du behöver kunna hantera krav och motstridiga intressen, samt göra etiska överväganden och ställningstaganden. Arbetet innebär också att bedöma när annan kompetens än den egna behövs. Du har en positiv människosyn, tror på människors egen inneboende kraft och är intresserad av utredningsarbete. Vi ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Utvecklingsledare- omställning ny socialtjänstlag

14 november 2024

14 november 2024

Utredare med samordningsansvar

Utredare med samordningsansvar

14 november 2024

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

Familjehemskonsulent med arbetsledaransvar

8 november 2024