OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och skapa en bra vardag för personer med fysisk funktionsnedsättning? Och samtidigt arbeta i en erfaren, positiv och engagerad arbetsgrupp.
Vi på Förvaltningen för funktionsstöd i stadsområde Centrum, enhet 2 Majorna-Linné söker nu en engagerad socialsekreterare med främst inriktning mot somatisk funktionsnedsättning under 65 år.
Vårt ansvarsområde är myndighetsutövning gällande personer med fysisk och/eller psykisk funktionsnedsättning inom lagstiftningen SoL och LSS. Vår enhet består av 14 socialsekreterare, 2 stycken 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Socialsekreterarens uppdrag är att utreda, fatta beslut och följa upp beslut och insatser enligt gällande lagstiftning. Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. En stor del av arbetet innebär dessutom samarbete och samverkan med andra myndigheter, utförare och vårdgivare, både internt och externt.
Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en erfaren och utvecklingsorienterad arbetsgrupp som gärna delar med sig av kunskap och erfarenheter. Gruppen arbetar med stort engagemang och en stor sammanhållning med våra brukare i fokus. Hos oss finns utvecklingsmöjligheter i form av handledning internt och extern, utbildning och nära arbetsledning i form av 1:e socialsekreterare och chef.
Vår arbetsplats finns på Första Långgatan 21 B, centralt läge med det mesta i närområde såsom restauranger, kultur och träningsmöjligheter. Vi har nära till våra samarbetspartners både interna och externa. Vi sitter i ett nytt, fräscht och specialdesignat kontorslandskap.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller med en utbildning som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig. Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning och vara väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service (LSS). Vi ser det också som positivt om du har erfarenhet av personer gällande psykisk funktionsnedsättning och/eller fysisk funktionsnedsättning.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Det är meriterande om du tidigare arbetat med IBIC, Treserva, SAMSA, samt olika typer av boendebistånd.
Som socialsekreterare är det viktigt att du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens som utgångspunkt för ditt agerande.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar. Du arbetar effektivt, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Bifoga studieintyg eller examensbevis på efterfrågad utbildning.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.