OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Bergs kommun.
Här hittar du både lugnet och äventyret. Att bo och leva i Berg är enkelt, tryggt och naturligt. Här finns storslagen och ren natur på nära håll, stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och det sydsamiska språket är en viktig del av kommunens identitet. Människor är öppna och jordnära och bryr sig om varandra. Idag har kommunen nästan 1300 företag, och rankas högt i Sverige vad gäller såväl företagsamhet som nyföretagande. Närheten till fjällen, Storsjön och Östersund är attraktiv för många.
Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Vill du bli en del av laget Bergs kommun? Avdelning Socialtjänst innefattar två enheter: myndighetsutövning och verkställighet. Vi letar nu efter dig som är socialsekreterare inom myndighetsutövning och är intresserad av en tjänst hos oss inom området vuxna.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare med inriktning vuxna arbetar du tillsammans med ytterligare en person. Övriga arbetsgrupper inom avdelningen är barn och unga, bistånd, försörjningsstöd och vår mottagningsfunktion. Du blir i denna roll en viktig pusselbit i en spännande och ambitiös organisation som just nu präglas av stark framåtanda. Samarbete är ett viktigt ledord i vårt arbete.
Arbetsuppgifterna består i huvudsak av myndighetsutövning, där du utreder och bedömer behov samt beslutar om insatser på vuxenområdet, främst inom missbruk och beroende, psykiskt ohälsa, samt våld i nära relationer. Du ansvarar även för verkställighet och uppföljning av insatserna. I dina arbetsuppgifter ingår att planera och genomföra utredningssamtal med klienten och inhämtar relevant information av vikt för varje utredning. Vidare ingår det i din roll att, vid behov, vara föredragande för den politiska nämnden, samt initiera och delta vid SIP. Arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning, i synnerhet Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av missbrukare (LVM)
I tjänsten ingår social beredskap utanför ordinarie kontorstid, som nås via 112. Ersättning enligt avtal ingår och tjänstgöring sker utifrån ett rullande schema.
Kvalifikationer
Socionomexamen är för denna tjänst ett krav. Har du dessutom några års erfarenhet av utrednings- och myndighetsutövning inom Socialtjänstens område (i synnerhet med inriktning vuxenområdet), goda kunskaper inom de berörda lagstiftningarna (i synnerhet SoL och LVM), samt erfarenhet från arbete med Procapita och/eller IBIC ser vi det som meriterande. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Körkort för personbil (B-körkort) är ett krav.
Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur. Vid anställning kommer ett utdrag från Polisens belastningsregister att begäras. Ansökningsblankett finns att hämta på Polisens hemsida.
Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som socialsekreterare hos oss behöver du ha god förmåga att arbeta självständigt, och samtidigt se lagarbete som en central del i det övergripande arbetet. Gillar du att ta ansvar, är driven, flexibel och tänker lösningar istället för låsningar, så är du rätt person för oss. Du trivs i en roll där arbetet sker utifrån ett helhetsperspektiv runt individen och familjen, där samverkan med såväl den enskilde som andra verksamheter är en självklarhet. Att vara lyhörd, ödmjuk och att kunna be om hjälp är också egenskaper som vi efterfrågar. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.
Vi eftersträvar en heterogen arbetsgrupp gällande såväl ålder som kön och etnisk bakgrund.
Vi erbjuder
Vi tillämpar 6 timmars arbetsdag, genomgående introduktion, nära kollegialt stöd och ett verksamhetsnära ledarskap. Detta inkluderar veckoträffar med din närmaste chef, samt extern handledning en gång i månaden. Möjlighet till visst distansarbete finns, tillsammans med tillgång till förmånsportalen Benify, friskvårdstimme och ett årligt friskvårdsbidrag.
Tjänsten är tillsvidare med tillträde snarast möjligt (enligt överenskommelse). Urval och kallelse till intervju sker löpande under annonseringstiden.
Varmt välkommen med din ansökan till oss på Socialtjänsten i Bergs kommun!
Kontaktinformation
Annica Jansson, Enhetschef Individ- och familjeomsorgen (IFO), (+46) 0687-161 60, annica.jansson@berg.se
Fackliga kontaktpersoner, Kommunväxeln, (+46) 0687-161 00
Arbetsplats
Ängesvägen 4
840 40 Svenstavik
Kontaktpersoner på detta företaget
MoB-chef Cilla Gauffin
0687-16100
Assistent Anna Andersson
0687-16171
Administratör Agneta Sivertsson
0687 161 00
Rektor Olof Vahlström
068716100
Verksamhetsadministratör Anne-Christine Andersson
068716261
Myrviken Rektor Lena Hadarsson
0687 161 00
Svenstavik rektor Cecilia Medalen
068716100
Integrationschef Maria Östlund
068716100
växeln Växeln -
068716100
Administratör Anja Vorne
068716148