OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi har 16 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande.
Våra verksamheter visar ofta mycket goda resultat. Ditt arbete är viktigt och bidrar till att kommunen blir ännu mer attraktiv att bo och leva i. Vi erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, en rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Vi strävar också efter mångfald och jämställdhet.
Arbete och försörjning är beläget i fina lokaler i Söderby Park och är en del av socialförvaltningen. Verksamhetsområdet består av Vuxenenheten och Arbetsmarknadsenheten som har varsin enhetschef och en övergripande verksamhetschef.
Inom Vuxenenheten, där denna tjänst är placerad, arbetar vi med ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning, flyktingetablering, boendefrågor samt beroendeproblematik. Vi har också det kommunövergripande ansvaret för frågor gällande våld i nära relationer samt utreder och fattar beslut om insatser kring detta. Vi är samlokaliserade med Landstingets beroendemottagning. Under hösten 2016 kommer även Myndighetsenheten flytta in i huset. De arbetar med myndighetsutövning och beslutsfattande gällande personer med funktionsnedsättning enl SoL och LSS samt äldre.
Arbetsmarknadsenheten hjälper deltagarna ut i arbete och/eller studier. Salem ingår i Samordningsförbundet Huddinge-Botkyrka-Salem där vi tillsammans driver flera spännande projekt.
Vi söker en socialsekreterare till vår lilla enhet som gillar att arbeta med ekonomiskt bistånd och som brinner för socialt förändringsarbete.
Arbetsuppgifter
På vuxenenheten i Salem har vi gott om tid att träffa de människor som behöver vår hjälp då ärendeantalet är lågt, för närvarande knappt 30 ärenden per socialsekreterare. Vi ställer upp för varandra, är flexibla och arbetar med att skapa goda förutsättningar för att de vi träffar ska komma vidare i egen försörjning.
Ditt arbete är främst att upprätta och följa upp klienternas planeringar vid besök samt handläggning och utredning av ansökningar om ekonomiskt bistånd. Du följer klienterna på deras väg mot egen försörjning. Du kommer att ha mycket goda förutsättningar för ditt klientarbete då vi för närvarande har få ärenden per handläggare. Detta ger dig möjlighet att bedriva ett gediget socialt inriktat arbete för att hjälpa alla till egen ökad självförsörjning. Förutsättningarna för att få en helhetssyn och kunna samverka kring dina ärenden är ypperliga.
Enhetens litenhet gör att du arbetar tätt med de kollegor som arbetar med bl a missbruksproblematik och våld i nära relationer. I samma korridor finns även Landstingets Beroendemottagning och på våningen nedanför finns hela Arbetsmarknadsenheten och från hösten 2016 sitter Myndighetsenheten en trappa upp. Vi samarbetar även mycket med övriga verksamheter inom kommunen samt med andra instanser i samhället då det är en framgångsfaktor för att hjälpa de vi träffar. Vi har även samverkansprojekt ihop med FK, AF och Landstinget. Givetvis har vi extern handledning. Inom ekonomiskt bistånd arbetar vi med Instrument X och MI. Vårt IT-system heter Treserva.
Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller annan form av myndighetsutövning. Du har väldigt god samarbetsförmåga då du kommer att ha kontakt med många interna och externa samarbetspartners såsom Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Landsting osv. Du har god analysförmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. I arbetet behöver du vara strukturerad, flexibel, psykiskt stabil och kunna arbeta självständigt.
Anställningsvilkor
Tillsvidare
Heltid
Tillträde enl överenskommelse.
Vi tillämpar flextid och arbetar lite längre på måndagar och går hem tidigare på fredagar. Heltid motsvarar 38,75 tim/vecka.
Sista ansökningsdag: 2016-08-07
Vår lilla enhet, bestående av 7 socialsekreterare, en administrativ assistent och en enhetschef, ser fram mot din ansökan!
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att Du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ekonomichef Jan Lorichs
08-532 598 14
Ekonomiassistent Andrzej Kazmierczak
08-532 59 870
Ekonomiassistent Ria Alkhouri
08-532 59 815
Verksamhetschef Äldreomsorgen Nina Thiel
0706-232 994
HR-konsult Linda Gisselson
08-532 598 02
Ordf. Kommunal Camilo Henriques
08-532 598 00
Enhetschef Marie Tunander
08-532 59 475
Carina Strandberg, Verksamhetschef
Micael Pettersson, Rektor
070-623 29 87
Carina Evenholt, Lärarnas Riksförbund