OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212890
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare på Bostadsbyn arbetar du riktat mot hemlöshet, psykisk ohälsa och aktivt bruk av droger. Uppgifterna varierar från kartläggningssamtal och stödsamtal till inskrivning av boende och samverkan med andra professionella aktörer kring ärendet. På Bostadsbyn bor personer i olika åldrar, med olika bruk av droger och med skilda livshistorier. Det ställer krav på att kunna växla mellan olika strategier och bemötande beroende på vilken person som man ställs inför. Det ställer också krav på verksamheten att hela tiden utvärdera och hitta nya lösningar på det som vi ställs inför. Personalens funktion är också att agera som så kallade sociala vicevärdar (fritt översatt från danska konceptet social vicevært) och är behjälpliga med de kontakter, den hjälp och samverkan som den boende önskar och ger medgivande till. Personalen är tillgängliga för de boende måndag till fredag 08.00–16.30. Varje natt i vecka gör Beijers Natteam (medarbetare från Beijers hus) ett besök i Bostadsbyn och ett vaktbolag genomför yttre rondering.
I vår verksamhet slipper du höra ”för att vi alltid gjort så” när du ifrågasätter något. Vi diskuterar istället utifrån syftet med vårt arbete och har du en bättre lösning så lyssnar vi på dig. Vi hämtar inspiration från andra verksamheter och prioriterar tid för utbildningar och studiebesök.
Vi söker dig som vill bli en del av vår verksamhet, både i rollen som medarbetare och i rollen som samordnare. Tjänsten kommer att bestå av operativt arbete men också till en stor del av samordningsansvar. Detta innebär både ärendehandledning men också utvecklingsarbete, omvärldsanalyser och vårt fortsatta arbete med att utveckla Skæve Boliger.
Arbetet innebär också att utveckla arbetet inom Harm Reduction, LAB samt utveckla samarbete med idéburen sektor. Du ansvarar för projekt och nya rutiner som ska implementeras i verksamheten och bildar nätverk med andra professionella aktörer som arbetar med samma målgrupp.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen och ett intresse och engagemang för missbruksfrågor och hemlöshet. Du har gärna tidigare erfarenhet av arbete med missbruk, psykisk ohälsa, öppenvård eller på behandlingshem. Har du erfarenheter från idéburen sektor och vana att driva projekt eller haft samordningsansvar är det positivt.
Dessutom ser vi gärna att du har kunskaper i Harm Reduction, MI, Återfallsprevention, Journal digital, LAB, skæve boliger, uppföljning och utvärdering samt fördjupade kunskaper kring bruk av droger och psykisk ohälsa.
Samarbeten med externa partners och utbildning kring Naloxon, HLR och överdoser är meriterande.
Den person vi söker är kreativ och lösningsfokuserad med en vilja att påverka och utveckla verksamheten. För oss är det viktigt att du kan arbeta efter krav och riktlinjer men samtidigt behålla ett metaperspektiv och se hur man på sikt kan förändra verksamheten. Du är prestigelös som person. Du har ett lågaffektivt bemötande och har förmåga att se styrkor och tillgångar hos de människor som bor på boendet.
Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift. Kan du ytterligare språk är detta meriterande.
Om arbetsplatsen
I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.
Bostadsbyn tillhör avdelning Boende, etablering och service, Enhet boende och stöd. Sektionen heter Bostad Först & Bostadsbyn.
På Bostadsbyn arbetar ett team på fyra personer den här tjänsten är en utökning av personalstyrkan. Vi är engagerade i vår målgrupp men även i att utveckla verksamheten framåt. Vi stöttar varandra, lyssnar på kollegornas idéer och förslag och ser tillsammans till att ha en rolig och utvecklande arbetsplats. Vi är en verksamhet som är under utveckling och vill att du ska bli en del av det.
Målgruppen är personer som av olika anledningar har svårt att behålla ett boende inom den ordinarie bostadsmarknaden. Personer med eller utan bruk av droger och med eller utan psykisk ohälsa är välkomna hos oss. Vårt arbete och utformning av verksamheten baseras på Harm Reduction, Lågaffektivt Bemötande (LAB) och på de danska principerna för Skæve Boliger.
För mer information kring Skæve Boliger:
https://www.trafikstyrelsen.dk/da/Bolig/Almene-boliger/Skaeve-boliger
https://www.kk.dk/skæve-boliger
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse.
Övrigt
I den här rekryteringen ersätts det personliga brevet av urvalsfrågor för att alla kandidater ska bli bedömda likvärdigt. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Det innebär att vi inte behandlar din jobbansökan konfidentiellt. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98