Socialsekreterare missbruksstöd

Socialsekreterare missbruksstöd

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Om verksamheten
IFO sektion vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens avdelning Individ och familjeomsorg.

Avdelningen IFO består av sektionen för barn och unga samt sektionen för vuxen och funktionshinder. Inom sektion vuxen och funktionshinder finns tre enheter: enheten för biståndsbedömning SoL, enheten för biståndsbedömning socialpsykiatri/LSS, och enheten för missbruk/beroende. Sektionen leds av sektionschef samt tre enhetschefer. Inom administrationen finns reception/ administration, avgiftshandläggning och färdtjänst.

Enheten missbruk/beroende omformas 2022 inom sektionen. Vi söker därför 3 socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare att i nära samarbete med Socialtjänstens utförarenhet arbeta med inriktningen insatser på hemmaplan.  Socialsekreterare inom missbruk/beroende arbetar med utredning och uppföljning av stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer från 20 års ålder som har skadligt bruk eller beroende av alkohol eller andra droger. Utförarverksamheten ansvarar för insatserna beroendestöd i olika former, boende och sysselsättning.

Socialtjänstens och sektionens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet i rätt tid. Socialtjänsten har som uppdrag att genom insatser på hemmaplan erbjuda missbruksstöd till kommuninvånare i behov av socialtjänstens insatser. Genom samarbete med individen och socialtjänstens utförarverksamheter ges stöd och insatser för att undvika mer omfattande åtgärder.

När du börjar arbeta hos oss är en god introduktion starten. Är du helt ny i yrket eller har du längre erfarenhet? Tillsammans med din arbetsledare gör du upp en plan för dig. Din introduktion kommer att bestå av flera delar såsom arbetsplatsintroduktion, introduktionskurs samt kompetensutveckling genom webbkurser och utbildningar.

Arbetsuppgifter

Socialsekreterarens främsta arbetsuppgifter är att enligt SoL och LVM utreda och bedöma vuxna individers behov av insatser relaterade till missbruk- och beroendeproblematik. Att motivera till insatser och att följa upp dessa är centralt. Samverkan med andra vårdgivare och att samordna insatser för personer med komplex problematik är viktiga arbetssätt. Det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare som ger ärendehandledning och metodstöd, regelbunden extern processhandledning erbjuds.

Kravspecifikation och kompetenser
Socionomutbildning eller liknande högskoleutbildning inom socialt arbete där socialrätt och förvaltningsrätt ingår. Tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna med missbruk är önskvärd, erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten är ett krav. Vidareutbildning i form av MI och ASI är meriterande.
Du arbetar självständigt, men även strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl med stöd av arbetsledare och kollegor. Du är relationskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i utsatta situationer. Du är stabil och uthållig och står ut med att möta ambivalens. I möten är du en god lyssnare och kan uttrycka även svåra budskap på ett konstruktivt sätt. I skriftlig kommunikation är förmåga till struktur och analys av betydelse. För att lyckas i din roll hos oss behöver du ha god kommunikativ förmåga samt vara trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Du ser samarbete som en självklarhet eftersom det är tillsammans vi når våra mål och hittar nya möjligheter för samverkan.

Körkort för personbil är ett krav för tjänsten.

Rekryteringsprocessen kan kommat påbörjas innan ansökningstidens utgång.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uddevalla kommun, Socialtjänsten
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb