OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om verksamheten
Avdelning vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens Individ och familjeomsorg som består av barn och unga samt vuxen och funktionshinder.
Avdelningen vuxen och funktionshinder består av myndighetsutövning för vuxna och LSS samt utförare inom missbruk och socialpsykiatri. Avdelningen leds av avdelningschef samt sju enhetschefer.
Enheten missbruk söker nu en socialsekreterare då befintlig socialsekreterare ska ut på nya äventyr. Uppdraget som socialsekreterare blir att i nära samarbete med utförarenheten arbeta med inriktningen insatser på hemmaplan. Socialsekreterare inom missbruk arbetar med att utreda, fatta beslut och följa upp beslut av stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer från 20 års ålder som har skadligt bruk eller beroende av alkohol eller andra droger.
Verksamhetens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet i rätt tid. Socialtjänsten har som uppdrag att genom insatser på hemmaplan erbjuda missbruksstöd till kommuninvånare i behov av socialtjänstens insatser.
När du börjar arbeta hos oss är en god introduktion starten. Är du helt ny i yrket eller har du längre erfarenhet? Tillsammans med din arbetsledare gör du upp en plan för dig.
Uddevalla kommun erbjuder förmåner så som förtroendetid, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag och möjlighet att kunna leasa en miljöbil!
Arbetsuppgifter
Socialsekreterarens främsta arbetsuppgifter är att enligt SoL och LVM utreda och bedöma vuxna individers behov av insatser relaterade till missbruk- och beroendeproblematik. Att motivera till insatser och att följa upp dessa är centralt. Samverkan med andra vårdgivare och att samordna insatser för personer med komplex problematik är viktiga arbetssätt. Det dagliga arbetet leds av en 1:e socialsekreterare som ger ärendehandledning och metodstöd, regelbunden extern processhandledning erbjuds.
Kravspecifikation och kompetenser
Socionomexamen. Tidigare erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna med missbruk är önskvärd, erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom socialtjänsten är ett krav. Vidareutbildning i form av MI och ASI är meriterande.
Du arbetar självständigt, men även strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl med stöd av arbetsledare och kollegor. Du är stabil och uthållig, vidare är du en god lyssnare och kan uttrycka svåra budskap på ett konstruktivt sätt. För att lyckas i din roll behöver du ha god kommunikativ förmåga samt vara trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Du ser samarbete som en självklarhet eftersom det är tillsammans vi når våra mål.
Körkort för personbil är ett krav för tjänsten.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Rekryteringsprocessen kan komma att påbörjas innan ansökningstidens utgång.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.