OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker ny kollega till vår mottagningsgrupp där vi tar emot alla anmälningar för både barn och vuxen.
Socialnämndens avdelning för Individ och familj består av familjeenheten, försörjningsstöd och öppenvård. För oss är kvalitet och rättssäkerhet huvudfokus och vi arbetar fortlöpande med ett utvecklingsarbete för att möjliggöra en bra insats för barn, unga och vuxna.
På familjeenheten handlägger vi det som utgör myndighetsutövande arbete kring barn, unga och deras familjer, samt vuxna missbrukare. Till enheten hör också uppföljning av insatser, familjehemsarbete samt familjerätt. Vi är sammanlagt ca 30 personer på hela familjeenheten.
Vi erbjuder en förmånlig arbetstidsmodell där du själv disponerar 5 timmar per vecka för att få återhämtning och främja egna arbetsmiljön, förutsatt att arbetet tillåter. Arbetstidsmodellen är ett projekt tom årsskiftet 2024/25. Utöver så erbjuder vi även motionstimme/motionspeng, flextid och du har möjlighet att semesterväxla och få fler semesterdagar. Det finns även möjlighet att arbeta på distans vissa dagar när arbetsuppgifterna är lämpliga för det. På Familjeenheten får du stöd i ditt arbete genom extern handledning och ett nära ledarskap.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare på mottagningsgruppen på Familjeenheten kommer du att:
• Ta emot anmälningar och ansökningar för barn och unga samt skriva skyddsbedömningar på dessa.
• Ta emot anmälningar och ansökningar för vuxna utifrån våld i nära relation och missbruk samt skriva skyddsbedömningar på dessa.
• Göra förhandsbedömningar enligt SoL.
• Göra förhandsbedömningar enligt LVM.
• Vara en av de socialsekreterare som är först på plats vid akuta händelser.
• Samarbeta med externa samarbetspartner.
• Samarbeta med övrig socialtjänst.
• Skriva yttranden till Åklagarmyndigheten och Polisen.
• Skriva yttranden till Transportstyrelsen.
• Vara socialtjänstens ansikte utåt genom att fortlöpande ge information om socialtjänsten till samarbetspartners ex skola.
KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten:
• Socionomexamen
• Flerårig erfarenhet av utredning och handläggning inom socialtjänsten
• B-körkort
• Goda kunskaper i dokumentation
• Bra bemötande
Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Alltid ha ett bra bemötande i tanken mot dom personer vi möter. Arbetet kräver en god förmåga att skapa struktur, arbeta systematiskt och att vara noggrann. Som person är du ansvarstagande och drivande. Då tjänsten innehåller myndighetsutövning är det viktigt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, gärna flerspråkig.
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Som stöd i din roll finns kollegor och samordnare.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare nås via kommunens växel, tfn 0581-810 00. Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings-/rekryteringsföretag.
Lindesberg kännetecknas av en positiv och stark framtidstro. Vi investerar för framtiden och vill växa. Vi söker engagerade medarbetare som vill vara med och utveckla Lindesberg. Samverkan är ett honnörsord och vi vill stärka det i varje del av vår organisation. Idag arbetar ca 2 100 medarbetare med olika uppdrag för att ge invånarna god service med hög kvalitet. Välkommen att utvecklas vidare med oss!