Arbetsbeskrivning
Socialtjänstens myndighet IFO är en liten enhet med närhet till samverkanspartners och beslutsfattare där du har stor möjlighet att påverka och bedriva utvecklingsarbete. Det finns ett nära ledarskap och stöd i vardagen för våra socialsekreterare. Vi är en arbetsgrupp med stort engagemang och en stark drivkraft. Inom enheten finns arbetsgrupperna mottagningsenhet, utredningsenhet och familjehemsenhet. Det finns ett mycket tätt samarbete med vuxenenhet, LSS och kommunens egen öppenvård. Du har stöd i arbetet genom ett gott kollegialt stöd och ett nära chefsstöd. Vi har en arbetsbelastning i balans och kan erbjuda en arbetsplats där det finns tid och utrymme att arbeta med socialtjänstens hela processer tillsammans med kollegor och samverkanspartners. Vi arbetar med kontinuerlig kompetensutveckling.
Vår arbetsplats är belägen i kommunhuset Skillingehus, ett stenkast från stationen. Det finns goda pendlingsmöjligheter med både buss och tåg men också tillgång till parkering för den som kör bil.
Vi vill bidra till människors möjlighet till positiva förändringar. Vårt arbete bygger på respekt för den enskildes självbestämmande och integritet, rättssäkerhet och kreativa lösningar.
En av våra mottagningssekreterare går vidare mot nya utmaningar inom Vaggeryds kommun och därför skulle vi vilja välkomna dig till vår arbetsplats. Hos oss får du göra skillnad varje dag samtidigt som du får utvecklas i din yrkesroll. I mottagnings-gruppen finns tre socialsekreterare. Målgruppen som mottagningsenheten arbetar med är barn och unga, VINR samt vuxen/missbruk.
Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna är att aktualisera och skyddsbedöma barns situation, genomföra förhandsbedömningar och fatta beslut om att inleda utredning. Du tar emot och registrerar inkomna uppgifter från den enskilde, samverkanspartners och professionella aktörer och/eller allmänheten. Lagstiftningen som arbetet utgår från är SoL, LVU, LUL och LVM.
Som mottagningssekreterare ger du också råd och stöd till medborgare. Du bistår professionella aktörer och samverkanspartners med information och råd. Samverkan, både internt och externt, är en viktig del i uppdraget.
Din bakgrund
Vi söker dig med socionomexamen. Du har kunskap och erfarenhet av myndighetsutövning inom samtliga målgrupper som beskrivs ovan samt vana vid handläggning i enlighet med BBIC. Arbetsuppgifterna kräver också en god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
Du har goda kunskaper i lagstiftningen som berör de aktuella verksamhetsområdena. Då arbetet snabbt kan behöva ställas om behöver du tycka om ett omväxlande arbete och vara flexibel. Oplanerade situationer kan ibland kräva arbete utanför kontorstid. Rättssäkerhet, god kvalitet i arbetet och ett gott bemötande är en självklarhet för dig.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Du behöver ha lätt för att bygga relationer och samverka men också driva arbete självständigt. Drivkraft, ansvarstagande, stort engagemang och intresse för utveckling värderas högt, liksom att kunna arbeta mot uppställda mål.
Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.
Vid intervjun behöver du som kandidat visa upp giltig ID-handling.
Utdrag ur polisens belastningsregister ska uppvisas innan anställning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lotta Damberg
0370-67 8033
Facklig representant nås via kommunens växel
0370 67 80 00
Peter Sebenius
0370- 67 83 69
Ann Hennig
0370-67 83 10
Mona-Lill Sjöland
0370-67 83 36
Linda Morén
0393- 67 84 01
Mikaela Johansson
0370-67 80 22
Yvonne Frank Ljungberg
0393- 67 80 83
Isak Ceder
0370 67 83 39
Liv Borefur
0370-678319