OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 83 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är närmre 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Vi vill skapa en organisation som ger förutsättningar för våra medborgare att få hjälp av oss.
Vi vill också skapa rimliga förutsättningar för våra medarbetare att kunna utföra sitt arbete i en god arbetsmiljö. Nu formar Kristianstads kommun en socialtjänst i framkant - Vill du vara med?
Arbetsuppgifter
Du arbetar med att ta emot samt utreda nya och akuta ärenden där medborgaren är i behov av hjälp till försörjning och/eller skydd. I dina arbetsuppgifter ingår att informera om försörjningsstöd och att göra förmedlingskontoutredningar. Vidare ansöker du om god man och förvaltare för medborgare som inte är aktuella i förvaltningen.
Till ditt stöd har du en teamledare som arbetar nära arbetsgruppen i det dagliga arbetet. För att ge dig goda möjligheter att utföra arbetet erbjuder vi även extern handledning, yrkesspecifik introduktion för nyexaminerade samt en god introduktion för alla som anställs hos oss.
Kvalifikationer
Du som söker har socionomexamen. Har du utbildning i samtalsmetodik är det meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och myndighetsutövning samt erfarenhet från arbete där du mött människor i kris.
I arbetet förekommer kommunikation och dokumentation som kräver att du har god datorvana och att du kan uttrycka dig väl i svenska i tal och skrift. Vidare krävs B-körkort. Har du erfarenhet från verksamhetssystemet Procapita ser vi det som meriterande.
Du är en person med gott bemötande och god samarbetsförmåga. Din förmåga att hantera människor i kris och din goda struktureringsförmåga kommer väl till pass i arbetet. Liksom dina egenskaper att hantera förändrade förutsättningar och oplanerade händelser samt begränsade tidsramar.
Anställningsvillkor
1vikariat, 100% med placering på mottagningsteam ekonomi. Tillträde mars 2017 med varaktighet tom augusti 2017, med möjlighet till förlängning.
3 st vikariat, 100% med placering på mottagningsteam ekonomi. Tillträde maj 2017 med varaktighet ca 4 månader.
Sista ansökningsdag 2017-02-05
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Maria Sjöberg Olsrup, enhetschef på tfn 0733-13 69 81.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21