OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi behöver anställa fler av Sveriges bästa socialsekreterare. På Barn och Ungdom får du ett meningsfullt och utmanande arbete. Vi utför arbetsuppgifter som gör skillnad för våra barn och unga – hos oss är det på riktigt.
Myndighet Placering vågar och kan möta utsatta barn. Vi utgår alltid från Barnkonventionen med barnets behov och delaktighet i fokus och handlägger barnavårdsärenden med hög kvalitet och effektivitet. Vår enhet består av 22 socialsekreterare, 1 administratör, 3 gruppledare samt en resultatenhetschef.
Vi har ställt om verksamheten inom Barn och Ungdom till att stödja förhållningssättet Signs of safety. Som medarbetare är du vår viktigaste resurs, därför arbetar vi konstant med att utveckla arbetssätt och verktyg för att vi tillsammans ska kunna nå våra utmanande mål och klara vårt uppdrag. Här finns möjligheter att påverka utveckling och utformande av arbetssätt.
Som nyanställd medarbetare erbjuds du en introduktion i verksamheten där du får en överblick över området och arbetsuppgifterna. Du har även ett dagligt och nära stöd i arbetet genom närvarande gruppledare samt att du som medarbetare får ta del av extern handledning i grupp. Varje år kommer du dessutom att omfattas av en strategisk utbildningsplan innefattande grundläggande vidareutbildning och fördjupningsutbildningar baserat på verksamhetens mål och resurser likväl som medarbetarnas individuella behov.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att genomföra uppföljningar av insatser för placerade barn, att stötta barn och deras biologiska föräldrar och nätverk, inklusive ensamkommande barn, som har behov av vård i nätverkshem, jourhem och familjehem enligt SoL eller LVU. Socialsekreteraren och familjehemssekreteraren arbetar i ett gemensamt team kring det placerade barnet.
Vem är du?
På enheten Myndighet Placering representerar du Socialtjänsten Barn och Ungdom gentemot klienter, medborgare och samverkansparter. Du besitter därför en bred kunskap om socialtjänstens myndighetsutövning och insatser och kan göra självständiga bedömningar i ärenden.
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som har ett tydligt barnperspektiv.
- Vi ser att du är professionell i din yrkesroll och visar respekt för ditt uppdrag och arbetar utifrån vår värdegrund.
- Du är ansvarstagande, vilket innebär att du tar ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- Du är engagerad och motiverad och använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten.
Krav:
- Socionomexamen
- God datorvana (t.ex. Office-paketet)
- Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- Körkort B
- Erfarenhet av socialt arbete med Barn och/eller ungdomar
Meriterande:
- Erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsutövning.
- Utbildning i Signs of Safety.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetstiden är förlagd till kontorstider 8-17, men visst kvälls- och helgarbete kan förekomma.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder ett meningsfullt och stimulerande arbete i en verksamhet som präglas av hög kompetens, engagemang och gott samarbete!
Socialtjänsten i Södertälje är en stor organisation med goda möjligheter till intern karriärsutveckling, både genom att bredda kompetensen genom olika typer av tjänster och att åta sig utvecklande uppdrag inom sin ordinarie tjänst.
När du jobbat hos oss ett tag kommer du att ha en bred erfarenhet av att möta människor med olika utmaningar, ingen dag är den andra lik! Hos oss finns väl utvecklade rutiner och metoder som kommer att vara ett gott stöd i ditt arbete.
Våra chefer har stor kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Vi satsar på ledarskapsutveckling för både enhetschefer och gruppledare, vilket skapar goda förutsättningar för ett tydligt och tryggt ledarskap i alla led. Vi tror på ett nära ledarskap och våra chefer uppmuntrar till lärande och utveckling genom hög grad av tillit och ett coachande förhållningssätt.
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Välkommen till oss!
Övrigt
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.