OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Vill du ha ett arbete där du kan göra skillnad och där du får möjlighet till att utvecklas i din yrkesroll? Då är du varmt välkommen till Botkyrka kommun! Vi söker nu en socialsekreterare till mottagningsenheten Mottag Vuxen.
På enheten arbetar 15 socialsekreterare, tre 1:e socialsekreterare, 3 administratörer samt en enhetschef. Vår arbetsplats ligger centralt i Tumba.
På Mottag Vuxen är du den första personen som medborgare 18 år och äldre möter vid ansökan om ekonomiskt bistånd och/eller behov av stöd vid missbruk eller psykisk ohälsa. Vi har så att säga ”en väg in” för våra medborgare som inte redan har kontakt med någon annan enhet inom socialförvaltningen. Vi gör kommuntillhörighetsutredningar, handlägger ansökningar om ekonomiskt bistånd och ansökningar/orosanmälningar för missbruk och/eller psykisk ohälsa. I arbetet ingår att bemanna jourtelefon, ta emot ansökningar på telefontid samt ta emot akuta besök för nödprövning. Vi har även hand om dödsboutredningar.
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att handlägga ansökningar och orosanmälningar för målgruppen med beroende och/eller psykisk ohälsa. Det innebär att ta emot, utreda och bedöma behov av insatser för målgruppen. Du gör skyddsbedömningar på unga vuxna, och hanterar LVM och LVU anmälningar. Vi arbetar även med målgruppen unga kriminella/avhoppare. Vi handlägger målgruppen hos oss ca 1-2 månader, sedan remitteras dessa till den enhet som bistår med och fattar beslut om interna eller externa insatser. På våra veckovisa enhets möten hjälps vi åt i komplexa ärenden och förste socialsekreterare coachar och vägleder socialsekreterare individuellt i deras ärenden ca en gång i månaden.
Vi lär oss av varandras specialistområden ekonomiskt bistånd och beroende och/eller psykisk ohälsa, med syfte att ge våra medborgare god och rättssäker handläggning och service.
Vi samverkar med externa samarbetspartners, exempelvis hälso-och sjukvård, psykiatri, beroendecentrum, kriminalvård och polis. Internt samverkar vi med andra enheter inom socialtjänsten och vård- och omsorgsförvaltningen.
Vi erbjuder dig
En utvecklande och samhällsviktig roll! Hos oss startar din anställning med en introduktion på tre månader där en dedikerad introduktionsansvarig socialsekreterare tar hand om dig. Här hittar du en trevlig och engagerad arbetsgrupp med nära ledarskap och ett stort kollegialt stöd och samarbete i komplexa ärenden och i det självständiga arbetet.
Du som söker till oss
- Vi söker dig som har socionomexamen eller likvärdig högskoleutbildning med kompletterande socialrätt och kurser i socialt arbete ingår.
- Vi vill att du har ett par års praktisk arbetslivserfarenhet med myndighetsutövning av målgruppen beroende och/eller psykisk ohälsa.
- Du behärskar svenska i tal och skrift obehindrat då arbetet innehåller dokumentation, administration och personliga möten.
- Du ska vara väl bekant med aktuell lagstiftning såsom SoL, LVM, LVU och OSL
Det är meriterande om du:
- Är bekant med närliggande lagstiftning såsom LSS, LMA och HSL
- är van användare av olika digitala verksamhetssystem, vi använder ProCapita och ska gå över till Life Care
- är finsktalande
- besitter allmän kunskap kring ekonomiskt bistånd
Som person är du trygg, kan hantera akuta situationer och vara pedagogisk och ge ett gott bemötande till våra medborgare, även under pressande omständigheter. Vidare förmedlar du på ett empatiskt och tydligt sätt vad socialförvaltningen kan göra och inte kan göra för den enskilde medborgaren.
För att trivas i rollen är du samarbetsorienterad och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt och du tar ansvar för att dina arbetsuppgifter blir utförda med hög kvalitet. Vidare ser vi att du är strukturerad och har lätt för att fatta beslut genom att ta fram relevant information och analysera underlaget för bedömning och beslut.
Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen.
Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande
Övrig information
För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137