OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Nacka bor närmare 100 000 personer och antalet ökar stadigt. Nacka kommun ska vara bäst på att vara kommun. Vår service präglas av effektivt resursutnyttjande, starkt medborgarinflytande och stor valfrihet. Inom alla verksamheter är ambitionen att skapa bästa förutsättningar för kreativitet, innovation och kunskapsdelning. Kommunens uppdrag är att leverera välfärdstjänster av hög kvalitet till Nackaborna och att utveckla territoriet Nacka för nuvarande och nästa generation.
Arbetsplatsen
Nacka växer och vi vill skapa de bästa förutsättningar för våra medborgare. Vi vill att det ska vara lätt att göra rätt samt att det ska vara enkelt att kontakta kommunen och få hjälp med sitt ärende. Därför arbetar kontaktcenter som en första väg in för våra medborgare som vill ta kontakt med olika verksamheter. Vi har därför i kontaktcenter ett team med fyra socialsekreterare som tillsammans med kollegorna i receptionen, främst arbetar med att hantera de frågor från medborgarna som rör ekonomiskt bistånd och råd och stöd på vägen mot egen försörjning. Vi har även ett nära samarbete med arbets-och företagsenheten. Vill du vara med oss i detta spännande arbete?
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare hos oss är ditt arbete viktigt då du kommer ha den första kontakten med de som kontaktar kommunen gällande ekonomiskt bistånd för första gången. Denna kontakt kan ske via telefon eller via ett fysiskt besök. I arbetsuppgifterna ingår också handläggning och beslutsfattande av olika akuta ansökningar och bistånd för personer som väntar på en inkomst inom kort. Du kommer att samarbeta internt inom kommunen, samt externt, med andra för klienten viktiga personer och myndigheter. Processen och utveckling av detta team är i en utvecklingsfas där du om du är rätt person kommer att få stora möjligheter att påverka hur arbetet kommer att vara utformat i framtiden.
Kvalifikationer
Du är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för tjänsten. Exempelvis jurist, ekonom eller samhällsvetare. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med ekonomiskt bistånd, arbete i en mottagningsgrupp eller liknade. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal likväl som skrift och ha god IT-vana. Behärskar du fler språk är det mycket meriterande. Arbete med service och erfarenhet från kommunal verksamhet är en merit.
Vi tror att du som person brinner för att ge god service och hjälpa andra, du trivs i en miljö där mycket pågår och där det är ett högt tempo. Du är prestigelös och trivs med att samarbeta med kollegor i ett team. Du är en positiv, öppensinnad person som är trygg i dig själv. Som person är du lyhörd och lösningsorienterad. Gott bemötande och empati för människor i svåra situationer är en självklarhet för dig. Du är flexibel och vill vara med i en dynamisk utveckling på arbetsplatsen med målet att hela tiden ge den bästa tänkbara servicen till våra medborgare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi erbjuder dig en arbetsplats med många kontakter i en utvecklingsorienterad miljö!
Arbetstid/varaktighet
Tjänsten är på heltid och är en tillsvidareanställning. Tillträde är så snart som möjlighet eller enligt överenskommelse.
Ansökan
Ansökan sker endast via rekryteringsverktyget Reachmee. Välkommen att registrera din ansökan med CV och personligt brev senast den 10 november 2016. Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningsperiodens slut.
Kontaktpersoner
Per Ehrengren, biträdande chef, 08-718 93 43
Fackliga företrädare
Yvette Forsmark, Vison, 08-718 91 68
Vi avböjer vänligt men bestämt all form av rekryteringshjälp av utomstående aktörer.