OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beroendeenhet 1 socialförvaltningen och Mottagningsenheten omsorgsnämnden
Socialsekreterare och biståndshandläggare sökes till ettårigt samsjuklighetsprojekt. Har du tidigare erfarenhet av målgruppen personer med en samsjuklighet och att arbeta som biståndshandläggare eller socialsekreterare? Då kan det här vara projektet för dig!
Socialförvaltningen och Vård- och omsorgsförvaltningen kommer under ett år driva ett gemensamt samsjuklighetsprojekt, där en handläggare från vardera förvaltningen arbetar nära varandra med klienter/brukare med samsjuklighet. Målet med projektet är att pröva ett nytt arbetssätt med nära samverkan och samordnade insatser för målgruppen inom förvaltningarna.
Ditt uppdrag
I Beroendeenhet 1 inom Socialförvaltningen arbetar socialsekreterare med myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Målgruppen är personer över 21 år med beroendeproblematik. I enhetens uppdrag ingår att utreda och bedöma behov av stöd utifrån ansökningar och anmälningar, att motivera till behandlingsinsatser och följa upp dessa. Tid tillsammans med klienter och samarbetspartners i möten är en viktig del i arbetet såväl som dokumentation i form av utredningar och journalföring. I arbetet ingår samverkan med många interna och externa aktörer.
I Omsorgsnämndens myndighet, som tillhör Vård- och omsorgsförvaltningen, utreder biståndshandläggare ansökningar om insatser för vuxna personer med funktionsnedsättning som behöver stöd i sin vardag. Det handlar om öppna insatser exempelvis boendestöd och hemtjänst, olika boendeformer och LSS-insatser. Målet är att personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.
Som socialsekreterare / biståndshandläggare kommer du arbeta med myndighetsutövning med målgrupp personer som utifrån samsjuklighet har behov av insatser från både Socialförvaltningen och Vård- och omsorgsförvaltningen. Du ska arbeta motiverande, utreda, bedöma, besluta om insatser samt genomföra uppföljningar. Samverkan med andra aktörer internt och externt är en viktig del i uppdraget. I tjänsten ingår att arbeta med handläggning och utredning av varierande omfattning och komplexitet. Det ingår även omvärldsbevakning, övrig dokumentation och rapportering med stöd av utvecklingsledare.
Din bakgrund
Vi söker dig med socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av arbete med målgruppen vuxna med samsjuklighet samt av arbete som socialsekreterare och eller biståndshandläggare. Vidare har du goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning med målgruppen vuxna med beroende samt goda kunskaper om de utredningsmetoder och bedömningsinstrument som används inom socialtjänsten.
Det även meriterande om du har:
• vidareutbildning inom missbruk
• utbildning inom IBIC (individens behov i centrum)
• utbildning inom ASI (Addiction Severity Index)
• MI-utbildning (motiverande samtal)
• kunskaper i Lifecare
• B-körkort
Du är en person med god samarbetsförmåga som relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vidare har du förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Vi ser även att du har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter.
Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta:
Monica Lundberg Mattsson, enhetschef Beroendeenhet 1, 018-727 61 09
Sandra Tingvall, enhetschef Vård- och omsorgsförvaltningen, 018-727 56 27
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 12 92
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-7272424
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43