OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Älmhults kommun befinner sig i ett expansivt utvecklingsskede och befolkningen växer som aldrig förr. Vi behöver medarbetare som aktivt och engagerat bidrar till kommunens fortsatta utveckling. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Goda kommunikationer gör det lätt att pendla.
ARBETSUPPGIFTER
På Barn och familjeenheten vill vi ge barn och unga stöd av god kvalité och våra medarbetare en bra arbetsmiljö! Vår enhet är inne i en positiv förändringsprocess med tillökning av personal för att ge medarbetare rätt förutsättningar för att göra ett gott socialt arbete och utvecklas i sin yrkesroll genom kompetensutveckling och bra strukturerat stöd. Tillsammans med övriga kommuner i länet så håller vi nu på med uppstart av Yrkesresan. Yrkesresan är ett koncept för introduktion och kompetensutveckling som syftar till att ge kvalitet i varje möte mellan socialtjänstens medarbetare och invånare.
Enheten består av
- 1 enhetschef
- 2 förste socialsekreterare med inriktning mottag/utredning samt uppföljning av insatser och familjehemsvård
- 2 socialsekreterare som arbetar i mottag
- 6 socialsekreterare med inriktning utredning barn
- 6 socialsekreterare med inriktning på uppföljning av beviljade insatser för barn
- 3 familjehemssekreterare
Med anledning av att vi stärker upp bemanningen söker vi i denna rekrytering tre tjänster.
- En socialsekreterare till vårt utredningsteam. Du kommer att arbeta med att utreda och bedöma behov av skydd och stöd för barn och unga.
- En socialsekreterare/barnsekreterare till vårt insatsteam. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter att vara barnet socialsekreterare tillsammans med att även följa upp beviljade öppna insatser, både placeringar och öppna insatser, till barn och deras familjer. Du skriver överväganden och omprövningar både enligt SoL och LVU samt utredningar och förhandsbedömningar som avser de barn vars ärende du handlägger.
-En familjehemssekreterare till vårt insatsteam. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat bestå av att rekrytera, utreda, matcha, stötta och utbilda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer.
Om du har ett brinnande intresse för socialt arbete i ett familjeorienterat arbetssätt med inriktning på barn och unga och vill bidra till att utveckla vår verksamhet tillsammans med oss, då kan du vara den person vi söker!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är en person som ser möjligheter och som ser dig själv som en resurs i mötet med andra människor. Du behöver både ha förmågan att vara flexibel i ditt arbetssätt men också kunna visa på tydlighet och struktur när det behövs. Du har förmågan att hitta individens egna resurser genom att vara kreativ, lyhörd och anpassningsbar utifrån olika möten.
Erfarenhet av arbete inom individ- och familjeomsorg eller annat socialt arbete är önskvärt. Om du söker tjänsten som familjehemssekreterare är det meriterande att du har gått utbildning i "Nya Kälvesten" samt utbildning i "Ett hem att växa i".
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden så vänta inte med din ansökan!
Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.