Socialsekreterare och familjehemssekreterare till individ och familjeomsorg

Socialsekreterare och familjehemssekreterare till individ och familjeomsorg

Arbetsbeskrivning

Ulricehamns kommun vill bli Sjuhärads bästa offentliga arbetsgivare. För att komma dit behöver vi de bästa medarbetarna, vill du bli bäst med oss?

Vi söker dig som är bra på ditt jobb, men vill bli ännu bättre. Det stämmer, du kommer till en framåt kommun; vi säger bara Lassalyckan, världscupen, Västgötaloppet, skidgymnasium, med mera. Vi har också vandringsleder, sjöliv och underbara naturmiljöer som lockar till ett gött liv med fina boendemiljöer, relevanta jobb och meningsfull fritid. Som du förstår räds vi inte utmaningar, ska du jobba hos oss ser vi gärna att du också är modig, engagerad, glad och lite envis.

Vi har i över tio år arbetat med ett systemteoretiskt förhållningssätt. Det innebär bland annat ett mer medmänskligt sätt att behandla såväl medarbetare som brukare. Bland annat har vi styrt verksamheten mot ett flexibelt arbetssätt där vi försöker att möta behoven på hemmaplan. På samma sätt har vi investerat i medarbetarna, genom utbildning och bra bemanning. Något som gjort Ulricehamn till ett föredöme inom socialtjänst.

IFO Barn och Unga i Ulricehamn är indelad i två enheter bestående av sammanlagt 23 medarbetare under ledning av två enhetschefer. Tillsammans ansvarar vi för mottagning, utredning, familjerätt, familjehemsvård, socialtjänstens förebyggande verksamhet på Familjecentralen samt HVB-hem och stödboende för ungdomar.

Vi utökar nu vår verksamhet och söker därför en tillsvidareanställd socialsekreterare. Utifrån en kommande föräldraledighet söker vi också ytterligare en tillsvidareanställd som fram till november 2023 kommer att ha inriktning familjehemssekreterare, och därefter ha sin placering som socialsekreterare inom Barn och Unga där behov finns.

Här kommer du vara en del av ett engagerat team som tillsammans fortsätter att utveckla Ulricehamns socialtjänst. Hos oss är klienten i fokus, även i praktiken.

Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som socialsekreterare med barn och unga är ett varierande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och skapa en förändringsprocess och göra skillnad för barn och unga.
Du ansvarar för att utreda anmälningar och ansökningar, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LVU.

I rollen som familjehemssekreterare arbetar du med rekrytering och utbildning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner samt handledning och stöd till familjehem under pågående placeringar. Du är en viktig kugge i kommunens arbete med hemmaplanslösningar. Du blir en del av en mindre grupp som arbetar tätt tillsammans och arbetar i team med en barnsekreterare i alla placeringar.

Målgruppen är barn och unga i åldrarna 0-21år. Din handläggning utgår från BBiC i verksamhetssystemet Treserva.
Vårt fokus är att bedriva ett gott socialt arbete med barnet i centrum och med utgångspunkt i systemteoretiska grundantaganden. Vi arbetar för att öka barns trygghet och stabilitet i sin hemmiljö och för att uppmuntra och stärka familjens egna resurser. Vi vill vara innovativa gällande att hitta lösningar som passar varje enskild individ.
Samverkan sker kontinuerligt med skola, BVC, polis med flera.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och om du har kunskap kring systemteori. I arbetet är det viktigt att du kan formulera dig väl i skrift, att du skriver språkligt och grammatiskt korrekt samt att du anpassar kommunikationen till situation och målgrupp.

Som person är du trygg och vid stressade situationer bibehåller du ett lugn, är tålmodig och fokuserar på rätt saker. Du kan anpassa dig till ändrade omständigheter, är bra i samarbete med andra och har förmåga att arbeta självständigt. Du visar ett gott omdöme och god människosyn med ett respektfullt bemötande. Du är bra på att bygga relation och skapa förtroende och tillit. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God datorvana och B-körkort är krav för tjänsten.

Vi erbjuder dig ett spännande och ansvarsfullt arbete med möjlighet att utvecklas. Här finns nära chefsstöd, trevliga kolleger och ett gott socialt klimat där alla hjälps åt. Hos oss är alla viktiga och förväntas bidra till utveckling av verksamheten. Löpande kompetensutveckling och extern handledning är en självklarhet, både för att säkra kvaliteten i verksamheten och för att du ska få möjlighet att växa i sin yrkesroll. Vi erbjuder även mentorskap vid nyanställning.
Som anställd i Ulricehamns kommun får du tillgång till flera förmåner, bland annat friskvårdsbidrag och möjlighet till extra semesterdagar genom semesterväxling.

ÖVRIGT
Vänta inte med din ansökan - intervjuer kan komma att genomföras löpande under ansökningstiden.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Nordgren
0321-595650
Anette Gustafsson
0321-595614
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0321-595000
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660
Enhetschef Maria Wichers
0321-595631
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Verksamhetschef IFO Magnus Andersson
0321-595625
Enhetschef Maria Nordgren
0321-595650
Enhetschef Katarina Rademacher
0321-595664 0766-435664
Enhetschef Tina Rosenberg
0321-595660 0766-435660

Sammanfattning

Besöksadress

Höjdgatan Ulricehamn
None

Postadress

Bogesundsg 22 Stadshuset
Ulricehamn, 52386

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024