OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du arbetat länge som socialsekreterare inom barn och unga, trivs bra med ditt jobb men känner dig sugen på en ny utmaning? Vill du vara med och göra skillnad för barn och unga och samtidigt vara delaktig i utvecklingen av vår verksamhet. Vi är nu inne i ett spännande skede där vi ska inrätta ett säkerhetsteam som ska arbeta med säkerhetsplaneringar enligt Signs of Safety.
Säkerhetsplaneringar enligt Signs of Safety är ett strukturerat arbetssätt. Det kan användas i de familjer där det finns en hög grad av oro och där barnet är eller riskerar att bli placerat utanför hemmet. Tillsammans med barnets familj och nätverk skapas en plan som kan ge barnet trygghet och säkerhet trots en problematisk situation.
Hos oss erbjuds du en utmanande men rolig och lärorik arbetsvardag där du får möjlighet att bidra med din fulla kompetens.
Ditt nya jobb
Tjänsterna som socialsekreterare i Säkerhetsteamet är helt nya. Teamet kommer att bestå av två socialsekreterare, två familjebehandlare och en samordnare. Teamet organiseras under Enheten för barn och familj, Sektor barn och vuxna.
Eftersom teamet är nytt kommer du att tillsammans med kollegor, samordnare och enhetschef att vara med och bygga upp verksamheten. Som socialsekreterare i Säkerhetsteamet handlägger du ärenden enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU).
Arbetet är ett intressant, utmanande och mångfacetterat för dig som stimuleras av att ställas inför komplexa situationer och utmaningar som kräver problemlösning, kreativitet och samarbete.
För att lyckas med arbetet kommer du att få introduktion, utbildning, extern handledning och nära stöd från arbetsledning.
Arbete på sena eftermiddagar/kvällar kan förekomma utifrån vilken fas man befinner sig i i säkerhetsplaneringen.
Vanliga arbetsuppgifter
• Du skyddsbedömer, förhandsbedömer och sammanställer beslutsunderlag, fattar beslut och följer upp beslut.
• Du arbetar i enlighet med metoden säkerhetsplanering tillsammans med övriga i teamet.
• Arbetsuppgifterna består av intensivt familjearbete där teamet träffar familjerna flera gånger i veckan på tider som passar familj och nätverk.
• Du håller i nätverksmöten och samarbetar med barnets nätverk, andra myndigheter och samarbetspartners.
• Du dokumenterar i verksamhetssystemet Viva enligt BBIC.
Din kompetens
Krav
• Du har socionomexamen.
• Du har minst 3 års erfarenhet av myndighetsutövning/handläggning barn och unga.
• Du har grundutbildning i Signs of Safety och erfarenhet av att arbeta enligt förhållningssättet.
• Du har B- körkort.
• Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Meriterande
• Utbildning i säkerhetsplanering enligt Signs of Safety.
Vi söker dig
Som person drivs du av att göra skillnad. Du vill arbeta nära familjer och du har en stark drivkraft att hjälpa barn att få en trygg och säker tillvaro. Du har uppnått en personlig mognad, är trygg i dig själv, har en god förmåga att knyta kontakter med andra samt bemöter både barn, familjer, samarbetspartners och kollegor med respekt och värme. För dig är det viktigt med engagemang, ansvar och delaktighet.
I stressiga och utmanande situationer är du den som bevarar lugnet och fokuserar på det som är viktigt. Det gör att du har förmåga att fatta väl genomtänkta beslut.
Det är viktigt att du kan strukturera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Som socialsekreterare är du van att följa lagar och riktlinjer, men samtidigt är du kreativ och inte rädd för att tänka utanför boxen vilket gör att du ofta bidrar med nya perspektiv och lösningar.
Så går rekryteringen till
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Om du blir kallad till intervju behöver du uppvisa examensbevis och polisregisterutdrag.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom Falck Healthcare Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.