OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om jobbet
Vi söker socialsekreterare till båda våra enheter på Försörjningsstöd.
Vi söker dig som vill ha en tillsvidareanställning samt dig som vill ha ett längre vikariat. Vi behöver nya kollegor till följd att vi har flera medarbetare som går på föräldraledighet. Det finns möjlighet till förlängning och tillsvidaretjänst framöver.
Försörjningsstöd består av två enheter, Vuxenenheten och Integrationsenheten. Organisatoriskt lyder vi under Kommunledningskontoret. Vi är samlokaliserad med kommunens arbetsmarknadskonsulenter. Stor del av vårt arbete går ut på att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning.
Vi har ett gemensamt Jobbcentrum med en anställd koordinator. Ett forum där vi samverkar med fler samarbetspartner såsom Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen med flera. Det finns även ett lärlingscentrum som är under uppbyggnad där vi kommer att ha samverkan med ovan parter samt gymnasiet.
Vi har kommit en bra bit på väg med att våra klienter kan söka försörjningsstöd digitalt. Vissa administrativa moment har vi för avsikt att automatisera framöver för att i större utsträckning kunna arbeta mer direkt med våra klienter.
På våra enheter finns erfarna 1:e socialsekreterare som ansvarar och stödjer den dagliga arbetsledningen.
Arbetsuppgifter
Vårt huvudsakliga uppdrag är att hjälpa den enskilde till egen försörjning och under tiden prövar vi rätten till ekonomiskt bistånd. Myndighetsutövningen är en stor del av arbetet. Förutom försörjningsstöd arbetar vi även med boendeproblematik, förmedlingsmedel, dödsboanmälningar, med mera.
Vem söker vi?
Vi söker dig som är socionom eller som har likvärdig högskoleutbildning, gärna med erfarenhet av arbete med försörjningsstöd. Du ska ha god kännedom om lagar och förordningar inom området. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift och vara van att arbeta och dokumentera i IT-miljöer samt ha dokumentations- och utredningsvana. Du behöver vara ansvarsfull, uthållig och ha god samarbets- och initiativförmåga. Du behöver kunna prioritera i vardagsarbetet.
Vår arbetsplats
Vi är en trygg och stabil arbetsplats med många erfarna kollegor. Hos oss värdesätter vi förutom det sociala arbetet en god kollegial anda med inslag av mycket skratt. På våra medarbetarundersökningar får vi höga värden på trivsel. Vi är lokaliserade i centrum i nära anslutning till kollektivtrafik.
Vi har flextid. Servicetiden är till 16.30 vardagar förutom fredag, då pågår den till 15.00. Vi har handledning, friskvårdstimma, friskvårdsbidrag samt förtroendetid om 3 timmar per månad vid längre anställning.
Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, tjänsterna kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen. Vi använder oss av tester i vår urvalsprocess för att på ett objektivt sätt matcha din profil gentemot vår kravprofil.
Välkommen med din ansökan!
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078