Socialsekreterare Samverkanspilot Unga vuxna Tramadol/opiod missbruk

Socialsekreterare Samverkanspilot Unga vuxna Tramadol/opiod missbruk

Arbetsbeskrivning

Ref: 20224040

Uppdrag
Vi söker en utredande socialsekreterare till samverkanspilot för unga med tramadol/opioid missbruk i åldern 16-24 år. 

Syftet med piloten är att möta behovet av stöd och mer uppsökande arbete direkt kopplat till myndighetsrollen för att korta tiden från första kontakt till hjälp för denna målgrupp. Sedan mars 2022 har samverkanspiloten varit igång och vi har kunnat se att de arbetssätt som tagits fram i enlighet med syftet gett utdelning på så sätt att fler stöd- och vårdinsatser har kunnat inledas för denna målgrupp. Därav har sektion Unga vuxna och Maria Malmö valt att ansöka om förlängning av samverkanspiloten för år 2023 då vi även kommer fokusera på att vidareutveckla arbetsmetoder, ytterligare förbättra samverkan region/kommun för målgruppen samt följa upp hur de unga upplever hjälpen de får. 

I det fall den unge som tillhör målgruppen är mellan 16-18 år kommer socialsekreterare i samverkanspiloten att arbeta tillsammans med socialsekreterare på Ungdomssektion i utredningen då det kräver delvis annat arbetssätt samt utredningsmetod (BBIC).

Tjänsten innebär bland annat:

Utredning - på tjänsten kommer man arbeta både med utredningar och uppföljning av insatser, alla dessa kan ske enligt någon av de tre lagstiftningarna SoL, LVM och LVU.

Nätverksarbete – att identifiera och arbeta med viktiga och betydelsefulla goda relationer/personer likaväl som att identifiera destruktiva relationer/personer och arbeta med problematiken kring dessa/hjälpa till att avluta eller förändra situationen med dessa.

Arbeta samordnande och sammanhållande - att hjälpa till att hålla ordning på olika möten och framförallt samordna dessa där det finns vinningar med det. Att hjälpa den unge med att få ihop vardagen med olika aktörer och möten. Att vid behov följa med den unge och ibland se till att den unge kommer till ett visst möte.

Hög tillgänglighet - i större utsträckning än normalt kunna ha högre grad av tillgänglighet samt möta klienter på deras arenor. För att kunna möjliggöra att arbeta mer likt case-management kommer man ha betydligt färre klienter på tjänsten.

Arbetet sker på kontorstid.

Kvalifikationer
Krav


• Socionomexamen och minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning inom området.
• Kunskap om missbruk och beroende och dess inverkan på hälsa och beteende
• Erfarenhet av att ha arbetat med personer med missbruk och beroende företrädesvis med målgruppen unga-vuxna.
• Kunskap och erfarenhet av att ha arbetet med personer med kriminellt beteende

Meriterande


• Flerårig erfarenhet av myndighetsutövning
• Erfarenhet av nätverksarbete och/eller case management
• Behandlingserfarenhet med målgruppen
• Erfarenhet av arbete med barn och unga då målgruppen är 16-24 år.

Som person ser vi att du som söker har ett stort engagemang för målgruppen och ett genuint intresse för socialt arbete. Du tycker att mötet med klienter är viktigt och har lätt för att skapa goda relationer. Du är flexibel, lugn och stabil i stressiga situationer och har en genuin vilja att göra skillnad för våra medborgare. Arbetet är till stor del självständigt men innebär också ett nära samarbete med övriga kollegor samt mycket kontakter med externa aktörer, det är därför av stor vikt att du har god samarbetsförmåga. Detta är ett arbete som präglas av föränderlighet, det är därför viktigt att du besitter en flexibilitet som gör att du lätt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och anpassa ditt arbetssätt efter verksamhetens behov och mål.

Om arbetsplatsen
Samverkanspiloten består av två socialsekreterare som jobbar heltid och kommer att ingå i sektionen Unga vuxna som i övrigt består av 10 socialsekreterare, 1:e socialsekreterare och sektionschef. Då piloten är en särskild satsning med tydligt utvecklingsfokus som vi vill värna om har en av socialsekreterarna som jobbar med unga vuxna på sektionen fått utökat ansvar på halvtid för att kunna ha en samordnande, handledande och utvecklande roll.

Kontoret ligger på Bergsgatan 54 som ligger centralt med utmärkta pendlingsmöjligheter och med ett mycket stort utbud av affärer och restauranger.

Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad.

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.


Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb


Information om tjänsten
Anställningsform: Tidsbegränsat t.o.m. 2023-12-31
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Snarast enligt överenskommelse

Övrigt
Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas.

Urval sker 16 januari och intervjuer planeras att hållas 18,19 & 23 januari.

Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. 

Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning, utdrag ur belastningsregister och giltig id-handling: pass eller nationellt id-kort.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2022
  • Ansök senast: 30 januari 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

Socialsekreterare till Östra utredningsenheten

21 november 2024

21 november 2024

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

Socialsekreterare inriktning barn i skyddat boende

21 november 2024