OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet ”de vi är till för”. För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!
Arbetsliv och försörjning samlar försörjningsstöd, arbetsmarknadsenheten och arbetsplatsförlagd dagligverksamhet. Enheten ansvarar för en myndighetsdel som utreder rätten till ekonomiskt bistånd (SoL) och en arbetsmarknadsdel som samordnar kommunens arbetsmarknadspolitiska och arbetsbefrämjande åtgärder samt en del som ansvara för verkställandet av arbetsplatsförlagd daglig verksamhet. Gemensamt erbjuder delarna stöd och insatser som ska leda till egen försörjning och till ett självständigt liv.
För oss är utveckling, kreativitet och nytänkande viktiga delar för att kunna möta nuvarande men också framtida behov. Vi vill skapa verksamheter som ständigt förändras och anpassas utifrån människors olika behov av stöd och utifrån hur samhället utvecklas. Vårt fokus är att ge god service, och stöd till den som är i behov av insatser. Vår strävan är att se till helhet, trygghet, kontinuitet och att stärka den enskildes egna förmågor.
Dina arbetsuppgifter
Som socionom arbetar du med individen i centrum. Ditt arbete som socialsekreterare är mycket betydelsefullt och mångfacetterat då du i dialog med klienten ska arbeta för att hitta bästa lösningen för just individen i fråga.
I arbetet som socialsekreterare ingår det att ta emot nybesök, utreda rätten till ekonomiskt bistånd, aktualisera ärenden, inhämta information, utreda, göra bedömningar, fatta beslut. Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och du arbetar utifrån en evidensbaserad praktik, dvs. att du använder de tre kunskapskällorna; brukarnas perspektiv, teoretisk kunskap och beprövade erfarenheter.
Du arbetar utifrån socialtjänstens tudelade uppdrag; att hjälpa den enskilde till egen försörjning och under tiden utreda rätten till ekonomiskt bistånd
Om dig
Vi söker dig som är socionomstuderande eller har en färdig Socionomexamen. Du är kunnig i socialtjänstens lagstiftning och har ett stort intresse av att arbeta med människor som är i behov av hjälp och stöd. Om du har erfarenhet av att arbeta med utredningsarbete exempelvis genom praktik eller tidigare arbete ser vi detta som meriterande. Tjänsten kräver att du visar respekt för individens förmåga att själv kunna ta ansvar. Du behöver även ha god datorvana samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Erfarenhet av att arbeta enligt IBIC är meriterande.
Du som person är stabil och kontrollerad, även i pressade situationer. I samarbete med andra är du lyhörd och kommunicerar på ett konstruktivt sätt. Du har förmågan att väga samman komplex information och utifrån det fatta omdömesgilla beslut. Tjänsten kräver även att du har förmåga att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! B-körkort krävs.
Välkommen redan idag med din ansökan!
Övrigt
För alla personer som ska arbeta inom skola eller HR enheten/Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom Sektor omsorg kommer utdrag från belastningsregistret genomföras innan anställning kan ingås.
Befattning/Tjänst: Socialsekreterare semestervikariat
Placering: Arbetsliv och försörjning
Körkort: B körkort krävs.
Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk.
Sista ansökningsdag: 2022-05-15
Urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan innan sista ansökningsdag så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag!
Kontaktpersoner:
Anette Johansson, enhetschef 0304 – 33 41 43.
Ingela Åberg 1:e socialsekreterare 0304-33 41 33
Fackliga kontaktpersoner: Nås via kommunens växel 0304-33 40 00
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.
Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se
Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.