Socialsekreterare – socialpsykiatri

Socialsekreterare – socialpsykiatri

Arbetsbeskrivning

Alvesta kommun med drygt 20 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.

– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

Förvaltningen för arbete och lärande är indelad i fem avdelningar; Avdelningen Vuxen, Avdelningen Barn och familj, Avdelningen Ekonomiskt bistånd, Arbetsmarknadsavdelningen, och Allbo lärcenter samt finns personal i stabsfunktion som arbetar förvaltningsövergripande.

Avdelningen Vuxen ansvarar för handläggning och verkställighet inom verksamhetsområdena missbruk (SoL och LVM), socialpsykiatri (SoL och LSS) och våld i nära relationer (SoL). Avdelningen har ca 40 medarbetare. Verksamheten leds övergripande av avdelningschefen.
Myndighetsenheten för socialpsykiatri består av fyra socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare som arbetsleder enheten. På grund av föräldraledighet behöver vi nu ersätta en socialsekreterartjänst vid enheten.


ARBETSUPPGIFTER
Huvuduppdraget består av självständig handläggning, utifrån SoL och LSS, gällande vuxna personer. Med detta avses i huvudsak mottagning, utredning, beslutsfattande och uppföljning av insatser. Målgruppen är personer som av psykiska skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring. Exempel på insatser som utges från socialpsykiatrin är boendestöd, sysselsättning, kontaktperson, särskilt boende m.m.

I tjänsten ingår dessutom:

- att samverka med interna och externa samarbetspartners
- att svara i mottagningstelefon
- uppsökande och motiverande verksamhet
Enhetens arbete för personer socialpsykiatrisk problematik har som mål att vara till nytta för den enskilde. Målgruppen har inte sällan en mångfacetterad problembild där psykisk ohälsa, kriminalitet, missbruk och hemlöshet är förekommande. Enheten bemannas av engagerade och ambitiösa socialsekreterare som trivs på jobbet, kan agera självständigt likväl som samarbeta i arbetsgruppen.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller annan adekvat utbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig. Utbildning i och erfarenhet av arbete med Individens behov i centrum (IBIC) och/eller Lifecare är meriterande.
• har god förmåga att på korrekt svenska uttrycka dig i tal och skrift.
• har god förmåga att, med empati, engagemang och respekt, professionellt bemöta människor som befinner sig i svåra livssituationer.
• Har god förmåga att arbeta självständigt och i grupp
• har B-körkort

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi förutsätter att Du är en trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat.

Är Du den vi söker, kan vi erbjuda Dig en möjlighet att utföra kvalificerat socialt arbete tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor, vid en avdelning med höga ambitioner när det gäller kvalitet, organisation och resultat.


ÖVRIGT
Vi undanber oss alla annonsförsäljare och rekryteringsföretag.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef på Barn, Vuxna och Familj Hans Österman
0472-152 91
1:e Socialsekreterare Marie Nilsson
0472-151 66
Enhetschef Mattias Jonasson
0472-153 12
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-155 38
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Integrationssamordnare Linda Andersson
0472-153 82
Avdelningschef Maria Gabrielsson

Avdelningschef Barn och Familj Hans Österman
0472-152 91
Enhetschef Elisabeth Svanbring
0472 – 59 56 27
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0472-15 000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alvesta kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 augusti 2020
  • Ansök senast: 30 augusti 2020

Besöksadress

34280 Alvesta
None

Postadress

Centralplan 1
Alvesta, 34280

Liknande jobb