OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialtjänst - ekonomiskt bistånd, enhet 3
Är du utbildad socionom med erfarenhet av socialt arbete och myndighetsutövning? Drivs du av att hjälpa människor i behov av samhällsstöd och vill ha ett jobb som gör skillnad? Då kan du vara den vi söker!
Avdelning socialtjänst- ekonomiskt bistånd inom arbetsmarknadsförvaltningen består av mottagningen, sex utredningsenheter, administration och service, samordning för arbete (SFA) samt verksamhetsnära stöd. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att stötta den enskilde till egen försörjning och utreda rätten till ekonomiskt bistånd i både nya och löpande ärenden. Myndigheten bedriver utvecklingsprojekt och arbetar kontinuerligt med metodutveckling. Vår uppgift är att genom en rättssäker handläggning, ge ett gott bemötande och stöd till egen försörjning.
Ditt uppdrag
Jobbet som socialsekreterare går först och främst ut på att arbeta för att klienter hittar en egen försörjning samt utreda inkomna ansökningar. Du kommer att samverka med andra aktörer inom kommunen, regionen med mera i syfte att aktivt arbeta med varje individs planering mot egen försörjning. Vi möter våra klienter med regelbundenhet genom personliga besök.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Har du MI-utbildning (motiverande samtal) ses det som meriterande. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av socialt arbete och av myndighetsutövning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med människor i utsatta livssituationer. Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Du behöver även ha god kännedom om socialtjänstlagen. Det är en fördel om du har kunskaper i Lifecare.
Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Jobbet passar dig som har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Lina Mellberg, enhetschef, 018-727 25 87.
Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till arbetsmarknadsförvaltningen. Här arbetar vi med arbetsmarknadsinsatser, försörjningsstöd, vuxenutbildning, konsumentfrågor och introduktion av nyanlända. Målet är att alla ska erbjudas möjlighet till egen försörjning. Därför arbetar vi nära näringslivet och arbetslivets parter för att öka möjligheten för personer att etablera sig på arbetsmarknaden.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43