Socialsekreterare SoL till biståndsenheten Ale

Socialsekreterare SoL till biståndsenheten Ale

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Biståndsenheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef.

Enheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL (äldreomsorg) och LSS samt lag om färdtjänst. Utöver myndighetsutövning arbetar vi aktivt med samverkan och utveckling inom olika områden och din insats som socialsekreterare är mycket viktig. Du erbjuds kompetensutveckling, intern metodhandledning och extern processhandledning.

På enheten finns det två socialsekreterare som arbetar med SAMSA/vårdplanering primärt gällande målgruppen 65+ SoL. Resterande socialsekreterare inom SoL arbetar med geografiskt indelade områden. I tjänsten som nu annonseras söker vi en socialsekreterare med inriktning SAMSA/vårdplanering. Där kommer du i en högre utsträckning samarbeta med sjukvården/regionen.

Biståndsenheten är belägen i centrala Nödinge med närhet till både E45:an och goda kollektivtrafikförbindelser.

Vi söker nu dig som vill arbeta på en arbetsplats med en spännande målgruppsinriktning med stort fokus på kvalitet och utveckling.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare handlägger du ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) främst kring insatser kopplade till målgruppen +65 år. Som socialsekreterare arbetar du utifrån aktuell lagstiftning med att informera, utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp insatser. I din roll som socialsekreterare kommer du att möta personer med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård.

Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningssätt och likvärdiga bedömningar. Du ska med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande se till att de individer vi möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka, samt tillgång till metod- och extern handledning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom/likvärdig utbildning.

Vi ser gärna att du är en trygg och prestigelös person som:

- Har erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuell målgrupp och är väl förtrogen med gällande lagstiftning.
- Har god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
- Är strukturerad och kan behålla fokus på uppdraget trots omgivningens olika krav.
- Gillar att samverka och samarbeta men också att arbeta självständigt.
- Delar med dig av dina erfarenheter och lär av andras.
- Har god kommunikativ och analytisk förmåga.
- Gillar utveckling och drivs av att hitta nya, moderna och effektiva rättssäkra lösningar.

Erfarenhet av IBIC och arbete i verksamhetssystemen Treserva och SAMSA är meriterande.

B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Kristin Forslund, enhetschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Enhetschef för Biståndsenheten Martina Berisson
0303-33 04 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ale kommun, Biståndsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 augusti 2023
  • Ansök senast: 21 augusti 2023

Besöksadress

Ledetvägen 6 ALAFORS
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


31 oktober 2024

31 oktober 2024

31 oktober 2024