OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Kungälv mäts inte storheten i meter utan i det vi drömmer om, satsar på och åstadkommer tillsammans. Här finns ambitioner, stora hjärtan och visioner. I Kungälvs kommun finns spännande och viktiga yrken där du gör skillnad i människors vardag varje dag. Det är det som är storheten. Välkommen till Kungälv!
Beskrivning
Gemensam mottagning ingår i Mottagningsenheten, som en del i den samlade Myndighetsverksamheten inom sektor Trygghet och Stöd.
I Myndighetsverksamheten ingår enheterna; Mottagning, Barn, Unga och Familj, Verkställighet- och placering, Vuxen, Bistånd, Stöd- och Försörjning och Administration.
Vi har som mål att våra brukare skall kunna erbjudas en tydlig, samordnad och effektiv process i kontakten med oss. Som ett led i att uppnå detta mål är vi placerade i kommunens Stadshus som har en kontorslösning som bygger på ett aktivitetsbaserat arbetssätt. På så sätt kan vi stärka effektiviteten och stödja kommunikation och samarbete. I det ingår också IT-lösningar som främjar ett papperslöst arbetssätt. Vi arbetar för att stärka delaktighet och samverkan inom Myndighetsverksamheten genom tvärgrupper. Vårt mål är vi ska arbeta som "En socialtjänst" med brukaren i fokus!
Gemensam mottagning är kommunens ”en väg in” i frågor som rör socialtjänst och är navet i Myndighetsverksamheten. På Gemensam mottagning arbetar 7 socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare. Inom enheten finns även kollegor med andra uppdrag såsom budget- och skuldrådgivning samt socialtjänstens del av Kundcenter. Totalt 11 personer under ledning av en enhetschef.
En av våra duktiga socialsekreterare söker sig nu vidare mot nya utmaningar och vi söker en ny kollega. Vill du bli en av oss och arbeta med något av det viktigaste och roligaste som finns i en framåtblickande kommun som drar nytta av närheten till storstaden och den mindre kommunens möjligheter? Skicka in din ansökan redan idag!
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare i Gemensam mottagning möter du många människor i olika faser i livet, som av någon anledning behöver vår hjälp. Detta ställer krav på ett respektfullt bemötande och en hög servicenivå samt kompetens, för att säkerställa att vårt arbete utförs rättssäkert och med hänsyn till den enskildes integritet och förmågor. Du arbetar med kortare brukarkontakter och har ett ständigt flöde på din tjänst, samt handlägger inkomna anmälningar och ansökningar. Du gör en första bedömning i olika typer av frågor och ärenden som rör individ- och familjeomsorgens olika områden. Ärenden som rör barn- och unga, missbruksvård, bostadsfrågor, ekonomiskt bistånd och våld i nära relationer hanteras på enheten. I uppdraget ingår att ha en rådgivande roll för dem som söker mottagningen i olika frågor som rör vård och omsorgsfrågor.
Arbetet innebär myndighetsutövning med stöd av SoL, LVU och LVM.
Du erbjuds ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter i en verksamhet som ständigt utvecklas utifrån brukarnas och samhällets krav. Du blir en del av en arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Alla är en del av den gemensamma arbetsmiljön och har ett ansvar för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Vi värderar samarbetsförmåga likväl som förmåga till självständigt arbete och vi bemöter människor på ett respektfullt sätt, ofta i svåra situationer.
Kvalifikationer
Socionomexamen samt erfarenhet av socialt arbete med myndighetsutövning är ett krav.
Utbildning i Signs of Safety, MI samt kunskap om arbete med personer som lever med våld i nära relation samt hedersproblematik är meriterande. Du har god kunskap kring lagstiftning enligt SoL, LVU och LVM. Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och unga och/eller missbruk, gärna i kombination med erfarenhet av arbete med våld i nära relation. Erfarenhet av arbete i mottagningsfunktion är meriterande.
Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska, både i skrift och tal. Du ska ha grundläggande datorkunskaper och känna dig bekväm med digitala arbetssätt. Om du har erfarenhet av arbete i Treserva och SAMSA är det en fördel.
- Ditt arbete präglas av brukarfokus, gott bemötande och omdöme och du har lätt för att fatta beslut. Arbetet ställer även krav på personlig mognad och flexibilitet.
- Du har god administrativ förmåga, är stresstålig och har förmåga att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i akuta situationer.
- Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med klienter, du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.
- Du har god samverkans- och samarbetsförmåga och har lätt för att bygga förtroendefulla relationer.
- Du är serviceinriktad och har en helhetssyn i kontakten med våra klienter.
Körkort är ett krav.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Urval sker löpande, så vänta inte med din ansökan!
Övrigt
Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com
Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak.
Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden.
Vi tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder våra medarbetare friskvårdsbidrag.
Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kungälvs kommun har upphandlade avtal.