OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi två socialsekreterare till oss på Myndighet funktionsstöd, stadsområde Nordost!
Vi är ett gäng som trivs ihop och värnar om vårt goda arbetsklimat. Vi stöttar varandra i arbetet och jobbar tillsammans i metodgrupper och medhandläggarskap. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod- och processhandledning.
På enheten handlägger vi ansökningar om bistånd samt begäran om insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS. I din roll som socialsekreterare kommer du att möta personer i alla åldrar med psykisk/neuropsykiatrisk/fysisk och intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Ibland kommer du att hålla samtal tillsammans med tolk. Vi samarbetar med utförarverksamheter såsom boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård. Ibland kan arbetet också innebära en del resor för att besöka personer som bor på boenden utanför kommunen. Kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del av arbetet.
Arbete på myndighet funktionsstöd innebär att kombinera teoretiska kunskaper kring diagnoser samt kring konsekvenser av funktionsnedsättning ur ett socialt/biologiskt/psykologiskt/kulturellt perspektiv med dina praktiska färdigheter. Det kan handla om att kommunicera med personer som har nedsatt kommunikationsförmåga och med personer i utsatta situationer och i kris. Arbetet innebär att hantera prioriteringar, krav och motstridiga intressen, att göra etiska överväganden och ställningstaganden. En viktig del är också att avgöra när annan kompetens än den egna behövs.
Enhetschef Nina Sunnerfjells tankar om rollen och förväntningar:
Jag värdesätter god kommunikation, öppenhet och prestigelöshet. Jag förutsätter ett stort engagemang för människor och för samarbete. Att man ska trivas med och kunna hantera självständigt arbete och frihet under ansvar. Att vi arbetar tillsammans, stöttar varandra och bidrar med våra olika kunskaper och kompetenser samt erfarenhet, i syfte att ge våra brukare bästa möjliga bemötande och matchning av behovsstyrd insats.
Välkommen till oss!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Rollen kräver erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionsstöd. Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Som socialsekreterare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter, samarbeta och underhålla relationer. Du har en positiv inställning till arbetet, är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. Du är trygg i din yrkesroll och kunskap samt har ett gott bemötande till alla du möter. Vidare har du förmågan att på ett självständigt sätt ta dig an, strukturera upp och slutföra dina arbetsuppgifter.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Urval påbörjas under ansökningstiden.
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.