OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kalmar är en av Sveriges mest historiskt intressanta städer och en region som har framtiden för sig. Vi är landets yngsta universitetsstad och rankas i absoluta Sverigetoppen när Reseguiden listar årets sommarstäder.
Med havet integrerat i staden, stora spännande byggprojekt, stränder mitt i centrum, flera stora idrottsevenemang och en fantastisk landsbygd vill över 90 procent av kommunens drygt 65 000 invånare rekommendera vänner och bekanta att flytta hit. Välkommen du också!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker engagerade socialsekreterare som vill göra skillnad i sydostregionen.
I november 2015 startade verksamheten Sydostjouren i ett nära samarbete mellan kommunerna Emmaboda, Kalmar, Karlskrona och Torsås. För närvarande är Torsås kommun huvudman för verksamheten.
Från och med 1 oktober 2016 föreslås Kalmar kommun ta över huvudmannaskapet för Sydostjouren och i samband med detta kommer samarbetsparterna eventuellt att utökas med kommunerna Borgholm, Mörbylånga och Nybro. Med anledning av det förmodat större upptagningsområdet kommer bemanningen av Sydostjouren att behöva utökas och därför söker vi nu ytterligare två socialsekreterare som vill ingå i arbetsgruppen. Sedan tidigare består arbetsgruppen av fyra socialsekreterare.
Sydostjourens uppdrag är att under kvällar, nätter och helger hantera akuta sociala problem. Den verkar för lösningar fram till närmaste vardag då ansvarig kommun tar vid inom ramen för den ordinarie kommunens socialtjänst. Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL, LVU och LVM. Sydostjourens verksamhet omfattar inte äldre- och handikappomsorgens verksamhetsansvar.
Arbetet bedrivs i huvudsak på obekväm arbetstid. Både jour- och beredskapstjänstgöring ingår i anställningen. Målsättningen är att det ska vara tre socialsekreterare i jourtjänst och två socialsekreterare i beredskapstjänst. Detta innebär att du alltid kommer att arbeta tillsammans med minst en kollega.
Sydostjouren tillhandahåller också stöd och rådgivning till jour- och familjehem.
KVALIFIKATIONER
Du har en socionomexamen och flerårig erfarenhet av arbete inom socialtjänsten, gärna från flera olika ansvarsområden. Du har vana av myndighetshandläggning som rör beslut enl SoL, LVU och LVM. Du har erfarenhet av att agera i skarpa myndighetslägen och av att möta människor i kris.
Du är öppen för att arbeta i en tillvaro där man hela tiden kan behöva omprioritera arbetet utifrån förändrade förutsättningar. I stressade situationer är du lugn och stabil. Arbetet ställer krav på god förmåga till samarbete och samverkan. Det är därför viktigt att du värdesätter detta, samtidigt som du har god förmåga att självständigt ansvara för dina arbetsuppgifter. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av jour- och beredskapstjänstgöring. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev.
Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.