OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
Socialförvaltningen är på en utvecklingsresa som ska ta oss in i framtiden. Vår målbild är att vara en socialförvaltning som tillsammans agerar modernt och hållbart för att med stolthet och genomförandekraft ta oss an vårt uppdrag för de vi finns till för. Som Socialsekreterare har du en viktig roll i det arbetet.
Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning samt den kommunala hälso- och sjukvården.
Vi söker två nya socialsekreterare/ handläggare till myndighet avdelningen för Hemtjänst. Det avser arbete i ordinärt boende samt i vårdplaneringsteam.
Våra lokaler ligger på promenadavstånd från järnvägsstationen och centrum.
Samtliga medarbetare får ett friskvårdsbidrag och vi erbjuder semesterväxling samt förmånligt avtal för Hallandstrafikens årskort.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i Hemtjänstavdelningen arbetar du med utredning och beslut enligt Socialtjänstlagen. Arbetet innefattar även ansvar som beställare av insatser till externa och interna utförare av hemtjänst.
Du möter kommuninvånare som av olika anledningar befinner sig i en situation när de behöver stöd och hjälp. Det kan bland annat handla om hemtjänstinsatser, trygghetslarm, dagverksamhet särskilt boende och stöd till anhörig. I uppdraget ingår också att arbeta förebyggande, uppsökande och motiverande för kommuninvånare.
För handläggare i ordinärt boende sker mötet med kommuninvånaren oftast hemma i dennes bostad, vårdplaneringsteamets handläggare möter som regel kommuninvånarna vid planering inför hemgång från slutenvården.
Arbetet sker i nära samverkan med övriga socialsekreterare på enheten och avdelningar i socialförvaltningen.
För att utvecklas i yrkesrollen arbetar du tillsammans med kollegor och utvecklingsledare. Vi har regelbunden metodutveckling för samtliga socialsekreterare.
KVALIFIKATIONER
För att trivas hos oss behöver du vara flexibel och klara såväl självständigt arbete som nära samverkan med andra.
Arbetet som socialsekreterare kräver socionomprogram, sociala omsorgsprogram eller likvärdig utbildning. Vid bedömning av likvärdig utbildning är kurs i socialrätt en förutsättning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet av arbete med biståndsbedömning inom äldreomsorg, datavana och erfarenhet av arbete med LifeCare handläggare och IBIC är meriterande.
Körkort krävs.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!