OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbete och välfärds nya avdelning Arbete och lärande – avdelningen för full sysselsättning ansvarar för frågor inom arbetsmarknad, vuxenutbildning och ekonomiskt bistånd. Avdelningen har till uppgift att få fler biståndsberoende till egen försörjning genom utbildning, arbete eller genom rätt ersättning från rättmyndighet. Avdelningen består av tre områden: medborgarservice och integration, arbete och vuxenutbildning, myndighet och rehab.
Vill du vara med och skapa någonting helt nytt? På den nybildade enheten rehabteamet, söker vi socialsekreterare som vill vara med och utveckla arbetssätt samt få möjlighet att göra ett viktigt och meningsfullt arbete. I Rehabteamet arbetar socialsekreterare/handläggare med myndighetsutövning för personer som har behov av rehabilitering i alla åldrar. Personer anvisas till Rehabteamet från Medborgarservice, eller direkt genom missbruksvård eller socialpsykiatrin.
Hos oss arbetar du i team med kollegor där du också får ett stort eget ansvar. Vi erbjuder ett omväxlande arbete där du ständigt utvecklas och ges möjlighet till kontinuerlig extern handledning.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare i Rehabteamet har du till uppgift att handlägga ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. Arbetet bygger på att bistå människor på vägen till egen försörjning. Teamets arbetssätt bygger på en helhetssyn och samverkan mellan olika professioner för att hitta individanpassade lösningar. Samverkan sker på olika nivåer, där mycket av arbetet sker tillsammans med både interna och externa aktörer.
I rehabteamet arbetar vi främst med personer som har psykisk/fysisk ohälsa och- eller missbruk och som har behov av ekonomiskt bistånd. Socialsekreterare som arbetar i rehabteamet ansvarar både för motiverande insatser och myndighetsutövning/handläggning av ekonomiskt bistånd för personer med rehabiliteringsbehov.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller examen inom IKM/behandlingspedagogik med socialrätt samt har erfarenhet av myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen (SoL).
Har du kompetens av rehabiliteringsfrågor så som psykisk och fysisk ohälsa och missbruk, är det meriterande och vi ser gärna att du har intresse av olika kulturer. Du bör vara väl förtrogen med lagstiftningen och dess tillämpning inom socialtjänstens område samt ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Som socialsekreterare ser du helheten, arbetar motiverande och med ett coachande förhållningssätt.
Eftersom arbetet innebär kontakt med både interna och externa aktörer behöver du ha god samarbetsförmåga, ha ett respektfullt bemötande samt ha lätt för att skapa relationer och har förmågan att få människor att känna sig värdefulla. Det är därför viktigt att du som person är lösningsfokuserad, lyhörd, flexibel och gillar att ta stort ansvar för arbetsuppgifterna. Vi vill att du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift samt grundläggande datorkunskaper.
B-körkort är ett krav.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Växjö kommuns anställda ska spegla den mångfald som finns i kommunen. Vi välkomnar sökande oberoende av till exempel ålder, kön och etnicitet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Maida Koric, projektledare
0470-73 46 16
Supriya Melin, språkcoach
0470-73 46 39
Elisabeth Wernerson Johnson, avdelningschef
0470-419 49
Lärarförbundet
0470-415 62
Lärarnas Riksförbund
0470-415 61
Ulf Elm, Vision
0470-415 64
Peter Lundgren, enhetschef
Tomas Anderberg, instruktör
0470-79 63 22
Anders Gustafsson, Vision
0470-436 49
Madeleine Médoc, enhetschef