OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad person som vill bidra till vårt utvecklingsarbete för att motivera och stötta individer till en meningsfull sysselsättning och egen försörjning? Då ska du söka det här jobbet!
Ekonomiskt bistånd tillhör Socialförvaltningen i Arboga kommun och ingår i verksamhetsområdet Arbete och vuxenutbildning.
Arbetsgruppen på ekonomiskt bistånd består av totalt sju personer inklusive Teamledare. Gruppen är uppdelad på planeringshandläggare som ansvarar för att tillsammans med individen upprätta en planering mot egen försörjning och ekonomihandläggare som handlägger alla ansökningar.
Arbetsuppgifter
Du kommer ha många varierande arbetsuppgifter inom ditt ansvarsområde. Huvudfokus kommer vara att arbeta med att motivera och hjälpa individer med försörjningsstöd att hitta den bästa vägen mot en meningsfull sysselsättning och egen försörjning. Inom teamet hanteras arbetsuppgifter som rör kartläggning, planering och uppföljning. Du jobbar mycket med individuella samtal men vi bedriver också gruppverksamheter där vi vill att du är med och bidrar.
Samverkan sker med flera parter såväl internt som externt. Som socialsekreterare i den här arbetsgruppen är du också en del av Jobbcenter i Arboga kommun och är med och driver den dagliga verksamheten där tillsammans med kommunens handledare och praktiksamordnare. En nära samverkan sker också med kommunens arbetsmarknadsenhet och vuxenutbildningen.
Vi arbetar aktivt tillsammans för en god och hälsofrämjande arbetsmiljö med fokus på delaktighet, tydlighet och struktur, stöd i handläggningen samt en rimlig arbetsbelastning.
Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och bidrar med dina kunskaper och erfarenheter.
Egenskaper
Som person är du ansvarsfull och trygg. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och planerar, organiserar och prioriterar arbetet effektivt. Arbetet kräver god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift. Du har förmågan att sätta dig in i människors olika levnadsvillkor och kunna bemöta människor med respekt och lyhördhet. Då vi är i en utvecklingsfas behöver du vara driven och komma med egna förslag till aktiviteter samt leda sådana som kan leda framåt för individerna vi arbetar med.
Rollen innebär att man arbetar självständigt och i nära samverkan med andra utifrån mål och riktlinjer. Du har förmåga att ta självständiga beslut inom ramen för ditt uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan likvärdig utbildning.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd eller annan likvärdig myndighetsutövning.
Du är strukturerad och har god administrativ förmåga.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Villkor
Heltid vardagar med flextidsavtal.
Vikariat på sex månader, med startdatum enligt överenskommelse.
Tillträde snarast.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 2023-05-14
Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!
Välkommen med din ansökan!
Bara en halvtimme från Örebro, Västerås och Eskilstuna ligger Arboga. I Arboga finns småstadens charm i storstadens närhet. Natur, skolor och fritidsaktiviteter ligger endast en promenad eller cykeltur bort. Många människor hämtar sin inspiration i Arboga. Vi har 14 100 invånare och drygt 1000 anställda i kommunen.
Vår värdegrund skapar ett gemensamt förhållningssätt och genomsyrar kommunens alla verksamheter. Den är en kompass i det dagliga arbetet för alla medarbetare och politiker:
"Med ett professionellt förhållningssätt och en uthållig organisation erbjuder vi service och tjänster av hög kvalitet. Genom ett modigt medarbetarskap och innovativt tänkande förverkligas visionen, Arboga − plats för inspiration."
Välkommen du också!