OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Arbetsmarknads- och försörjningsstödsenheten söker en ny kollega! Som socialsekreterare arbetar du med att stödja och motivera personer till självförsörjning. Du utreder rätten till ekonomiskt bistånd, tar emot nybesök, handlägger ansökningar och bemannar beredskap enligt schema.
Målet med den kommunala verksamheten är att skapa möjligheter för individer att gå vidare i arbetslivet genom anställning, studier eller annan egen försörjning. Arbetet med ekonomiskt bistånd innebär dels att hjälpa människor att komma tillrätta med sina försörjningsproblem och dels att pröva rätten till ekonomiskt stöd under tiden.
Enheten arbetar aktivt med automatisering och har en e-tjänst vilket innebär att ales medborgare kan ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt. Till hösten kommer tjänsten utvecklas ytterligare, då vår så kallade robot ska vara klar för bruk. Roboten kommer att sköta större delen av handläggningen. Detta för att du som socialsekreterare ska få mer tid att kunna träffa och stötta våra sökande medborgare mot egen försörjning. Vi arbetar aktivt med arbetsmarknadsplaner för våra sökande och målsättningen är att 85 % ska ha en arbetsmarknadsplan och att 55 % når anställning innan året är slut. Gillar du höga mål och att arbeta fokuserat för att nå resultat? I så fall kan det vara dig vi söker!
Enheten består av 23 medarbetare. Det är socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare, arbetsmarknadscoacher, stödpedagoger, arbetsterapeuter, socialadministratör och en arbetsledare.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att hantera ansökningar av akut art, ansvara för första kontakten gällande försörjningsstöd och göra en förhandsbedömning avseende behov och rätt insats. Du handlägger ärenden och gör hembesök vid behov. Du kommer ha beredskap enligt schema. Du ska kunna motivera och stötta individen att tro på sin förmåga och att ta ansvar för sin del i samarbetet. Målet är att individen snabbt ska komma vidare till egen försörjning. Du dokumenterar löpande kring varje individ. Intern och extern samverkan ingår i uppdraget
KVALIFIKATIONER
Socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig för uppdraget.
Tjänsten är en allmän visstidsanställning.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.