OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om Social- och omsorgsförvaltningen
Social-och omsorgsförvaltningen är en del i välfärdskedjan. Vi bedriver myndighetsutövning samt utreder, planerar och upphandlar vård och omsorg utifrån målgruppernas behov.
Förvaltningen styrs av och svarar på uppdrag av social- och omsorgsnämnd, äldrenämnd samt arbetsmarknadsnämnd.
Vi bedriver en verksamhet med hög tillgänglighet, god kvalitet och rättssäkerhet inom givna ekonomiska ramar. Organisationen utformas så att den har flexibilitet att möta snabba omvärldsförändringar, framtida utmaningar och förändrade politiska prioriteringar.
Vårt arbete ska säkerställa att de som bor i Linköping får det stöd som de har rätt till. Riktningen för vårt arbete finns i vår vision: ”Med mod och handlingskraft möter vi din förmåga och tillsammans skapar vi framtiden!”
Om arbetsplatsen
Social- och omsorgsförvaltningen gick den 1 november 2020 in i en ny organisation. Du kommer tillhöra enheten för utredning och uppföljning inom avdelningen Vuxna. Enheten kommer bestå av en multiprofessionell verksamhet bestående av socialsekreterare, biståndsbedömare och LSS-handläggare. Varje enhet kommer att bestå av en enhetschef, en enhetsssamordnare och ca ett dussin medarbetare.
Syftet med den nya organisationen är bland annat att vi ska få en ökad helhetssyn och utveckla vår samverkan utifrån ett brukarperspektiv.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som socialsekreterare hos oss innebär utredningsarbete och uppföljning av insatser med beslut enligt SoL och LVM. Arbetet innebär även information och rådgivning samt motivationsarbete (MI). Samverkan internt inom förvaltningen och externt med andra berörda aktörer såsom utförare och hälso- och sjukvård är förekommande arbetsuppgifter.
Du kommer att möta vuxna i utsatta situationer, där den ena dagen inte är den andra lik. Det är ett utmanande, roligt och viktigt arbete där du får en chans att bidra. Som stöd i ditt arbete finns mentorer, arbetsgruppens ärendehandledning, handledning, administrativt stöd, enhetssamordnare samt stöd av enhetschef.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetenskaplig examen med kurser i socialt arbete, socialrätt, förvaltningsrätt samt psykologi. Du har flerårig erfarenhet av socialt myndighetsarbete, socialtjänstlagen och LVM. Vi ser gärna att du som söker har god kompetens och erfarenhet av att bemöta vuxna med missbruk- och beroendeproblematik, erfarenheter av handläggningssystemet Treserva. B-körkort är ett krav.
Du är lugn, trygg i dig själv och kan sätta gränser när det behövs. Du kan både arbeta självständigt och samverka tillsammans med andra, samt upprätthålla goda relationer med externa parter. I arbetet kommer du ofta med nya idéer, skapar energi och får med dina kollegor. Du är duktig på att prioritera och planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Då vi är en verksamhet i förändring behöver du kunna se helheten och ha lätt för att anpassa dig efter ändrade situationer och förutsättningar.
Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: En tillsvidareanställning och en visstidsanställning t.o.m 2021-12
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 2
Ref. nr: 5946
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?