OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är stockholmsområdets femte största kommun med drygt 85 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.
Vi vill att medborgarna ska ha förtroende för Socialtjänsten i Botkyrka och vända sig till oss när de behöver det så att små bekymmer inte ska bli stora problem.Vårt arbete präglas av alla människors lika värde. Vi utgår från människors egen förmåga och eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
För att nå bästa möjliga resultat för brukarna satsar vi på att ständigt förbättra vår kvalité och utveckla våra metoder. Viktiga resurser i det arbetet är FoU Södertörn med kunskap om aktuell forskning och ett nära och engagerat samarbete med externa och interna samarbetspartners.
Vi är ca 400 personer som arbetar inom något av områdena: barn och unga, socialpsykiatri, försörjningsstöd, beroende och missbruk, eller boendefrågor
ARBETSUPPGIFTER
Har du passion för socialt arbete, är van vid att förhandla samt är intresserad av att bibehålla och utveckla relationerna med våra vårdgivare?
Då kan du vara den vi söker.
Socialförvaltningens utredningsenhet för barn- och ungdom i Botkyrka kommun består av fem sektioner: två utredningssektioner som utreder barn och ungdomar 0-20 år, en mottagningssektion som arbetar med förhandsbedömningar gällande barn och ungdomar 0-20 år, familjerättssektionen samt familjehemssektionen.
På utredningsenheten arbetar vi utifrån en systemteoretisk grund med ett utpräglat nätverkstänkande. Botkyrka är en licensierad BBIC-kommun och som arbetsmetoder använder vi oss av nätverksarbete, familjerådslag, ADAD och Signs of Safety.
På avtalsverksamheten arbetar två personer. Vi arbetar med uppdrag från hela utredningsenheten. Tjänsten är direkt underställd verksamhetschefen för
Avtalssekreterarna arbetar med att bistå socialsekreterarna på utredningsenheten med att hitta lämpliga placerings- och behandlingsalternativ, både inom HVB samt öppenvård, samt med avtalsfrågor i samband med placering. En stor del av arbetsuppgifterna består av att söka platser för de barn/ungdomar som behöver insatser i form av köpt vård och behandling, att koppla ihop ett vårdbehov med rätt behandlingsinsats. Att ha god kontroll över aktuella placeringar ingår samt att delta i ramavtalsupphandling av institutioner och öppenvård - att fungera som expertis inom området gentemot upphandlingsenheten i kommunen. Avtalssekreteraren samarbetar med handläggare samt chefer inom enheten samt andra förvaltningar inom kommunen.
I arbetsuppgifterna ingår att genom personliga besök, göra uppföljningar av vårdgivare på verksamhetsnivå - kontrollera att de följer uppställda krav utifrån våra RAM avtal, samt säkra att de vårdgivare vi direktupphandlar har den kvalité som krävs för att klara uppdragen. Kontroller hos tillsynsmyndigheter och liknande görs.
I tjänsten ingår att vara behjälplig gällande kommunens egna kontrakterade jourhem, exempelvis handledning och stöd till jourhemmen samt fördelning av jourhemsplatser.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom eller har annan likvärdig utbildning och har körkort. Det är meriterande om du har erfarenhet av att placera på institutioner och i öppenvård eller har arbetat inom sådan verksamhet. Gärna erfarenhet av liknande arbetsuppgifter samt av arbete inom den kommunala sociala barnavården. Kunskap om BBIC samt intresse av socialt arbete med barn och ungdomar och deras familjer och nätverk är önskvärt.
För att lyckas i rollen som avtalssekreterare krävs det att du har ett professionellt förhållningssätt, ett helhetstänk med god systemisk förståelse som grund. Förmågan att koppla ihop ett vårdbehov med rätt behandlingsinsats kommer att vara den avgörande framgångsfaktorn. Utifrån din ödmjukhet, serviceanda och goda samarbetsförmåga bidrar du till ett positivt arbetsklimat. Du tar egna initiativ, har ett affärsmässigt driv i förhandlingar med vårdgivare samt har ett nyfiket förhållningssätt med fallenhet för att skapa nya kontakter. Du ansvarar för samordning och planering vilket förutsätter att du arbetar strukturerat i ett ofta högt tempo.
Vi lägger stor vikt vid att du arbetar självständigt, är stresstålig och kan formulera dig väl i tal och skrift.
Vi erbjuder:
Utöver friskvård och årsarbetstid så erbjuder vi dig ett spännande och utvecklande jobb i en dynamisk kommun där du får arbeta självständigt tillsammans med hjälpsamma och engagerade kollegor. Vi arbetar utifrån ledorden; öppen, orädd samt energisk!
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
08-53061916
Huvudkontor SSR
08-6174400
Vision Helena Rovtjanin Odenskiöld
08-530 62203
Tf verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Tf. verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Sektionschef Cecilia Melander
08-530 619 49
Sektionschef för familjehemssektionen Anneth Löfgren
08-530 619 16
SSR Kicki Nikoloulia
08-530 62197
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26