OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Socialtjänstens enhet för barn och familj består av 19 medarbetare; socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och enhetschef. Vi är en stabil och trygg arbetsgrupp med olika kompetenser och erfarenheter och vi känner oss trygga med att kunna ta emot både dig som har längre erfarenhet och dig som nyligen har avslutat eller precis ska avsluta dina socionomstudier.
Vi värnar om vår arbetsmiljö och utvecklar hela tiden vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättssäkerheten. Det senaste året har vi delat upp vår arbetsgrupp i utredare och uppföljare. Detta innebär att några arbetar främst med att utreda barnets/ungdomens behov medan andra socialsekreterare främst arbetar med att följa upp våra beslutade insatser. Vi arbetar aktivt med implementering av förhållningssättet Signs of Safety och har under året arbetat med säkerhetsplanering enligt Signs of Safety. Hos oss finns både intern och extern handledning som ett stöd för dig i dina ärenden.
Nu söker vi en socialsekreterare för att arbeta med att till största del följa upp och utvärdera beslutade insatser enligt både Sol och LVU. Du arbetar i nära samarbete med vår öppenvård vad gäller våra öppna insatser och du arbetar i team med våra familjehemssekreterare vad gäller placerade barn och unga. Du kan även komma att utreda barns behov och föräldrars förmåga när det krävs.
Vårt team har en stark lagkänsla och hos oss finns leendet och skrattet trots allvarets närhet. Vill du bli vår nya kollega?
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare arbetar du med att följa upp beslutade insatser enligt Sol och LVU för våra barn och unga, både vad gäller öppna insatser och placeringar. Du följer aktivt upp insatsen och utvärderar utifrån vård -och genomförandeplanen hur målen nås och hur ni tillsammans behöver arbeta för att komma framåt. Vi har det senaste året arbetat aktivt för att stärka barnets perspektiv i våra utredningar och idag skriver vi utredningar i "du-form" och vi använder olika verktyg i utredningen för att öka transparensen och delaktigheten i arbetet med familjen.
Du arbetar i nära kontakt med de andra kollegiala enheterna inom socialtjänsten och du bidrar till att arbetet sker skyndsamt och effektivt. Genom uppdelning i olika arbetsteam på enheten möjliggörs perioder då extra fokus kan läggas på dina arbetsuppgifter såsom dokumentation, besöksbokning, planering etc. Under andra veckor ingår du själv i teamet som hanterar ärenden som kräver mer akuta åtgärder och på så vis skapar vi tillsammans ett jämnare arbetsflöde som bidrar till ökad arbetsro.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns medborgare.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Har du erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är detta meriterande.
Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar.
Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety samt och kunskaper i procapita/lifecare är meriterande.
Körkort är ett krav.
Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuell för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.