OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?
Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.
Socialtjänstens enhet för barn och familj består av ca 21 medarbetare; socialsekreterare, mottagningssekreterare, förste socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare och enhetschef. Vi är en stabil och trygg arbetsgrupp med olika kompetenser och erfarenheter och vi känner oss trygga med att kunna ta emot både dig som har längre erfarenhet och dig som nyligen har avslutat eller precis ska avsluta dina socionomstudier.
Vi värnar om vår arbetsmiljö och utvecklar hela tiden vårt arbetssätt för att möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättssäkerheten. Vi arbetar aktivt med implementering av förhållningssättet Signs of safety och arbetar med säkerhetsplanering som insats.
Vi värnar om att stärka barnets perspektiv i våra utredningar och en led i detta är att skriva våra utredningar i "du-form" samt att använda olika verktyg i utredningen för att öka transparens och delaktighet i vårt arbete med familjen. Hos oss finns både intern och extern handledning som ett stöd för dig i dina ärenden.
Vi förstärker vårt team och söker nu två socialsekreterare som ska arbeta med barn och unga. Är du vår nya kollega? Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss arbetar du med att följa upp beslutade insatser samt utredningsarbete för våra barn och unga både vad gäller SoLoch LVU. Du följer aktivt upp insatsen och utvärderar utifrån vård och genomförandeplanen hur målen nås och hur ni tillsammans behöver arbeta framåt. Du utreder barns behov och föräldrars förmåga med stort fokus på både risk och skyddsfaktorer.
Du arbetar i nära team med både vår öppenvård och våra familjehemssekreterare samt de andra kollegiala enheterna. Genom uppdelning i olika arbetsteam på enheten möjliggörs perioder då extra fokus kan läggas på dina arbetsuppgifter såsom dokumentation, besöksbokning och planering. Under andra veckor ingår du själv i teamet som kan komma att hantera ärenden som kräver mer akuta insatser och på så vis skapar vi tillsammans ett jämnare arbetsflöde som bidrar till ökad arbetsro.
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med övriga kollegor aktivt delta i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att kunna skapa goda förutsättningar för Avesta kommuns invånare.
KVALIFIKATIONER
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Har du erfarenhet av handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården är detta meriterande.
Vi söker dig som är flexibel och ser möjligheter i ändrade omständigheter. Du har god samarbetsförmåga och kan lyssna och kommunicera med andra på ett adekvat sätt. Du är lugn, stabil och i pressande situationer har du förmågan att hålla fokus på rätt saker och driva arbetsprocessen vidare. Trots att det ibland blir bakslag i arbetet har du förmågan att förbli motiverad och kunna nå lösningar.
Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket. Utbildning i BBIC, Signs of Safety samt och kunskaper i procapita/lifecare är meriterade.
Körkort är ett krav. Eftersom du kommer arbeta med barn och ungdomar ska du som blir aktuellt för tjänsten kunna lämna ett utdrag från polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.