OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20223232
Är du redo för nästa utmaning? Vill du tillsammans med engagerade kollegor bidra till att göra skillnad för utsatta barn och unga i Malmö? Har du dessutom några års erfarenhet av myndighetsutövning eller socialt arbete med inriktning på barn och unga är just du personen vi söker!
Malmö stad och Arbetsmarknad- och socialförvaltningen satsar på att bli Sveriges bästa socialtjänst genom att ge medarbetarna de bästa förutsättningarna för att utföra ett socialt arbete med hög kvalitet för stadens invånare. Detta innebär både satsningar på våra målgrupper och på vår personal. I Malmö fokuserar vi på tidiga insatser. Vi har ett brett utbud av intern öppenvård för att kunna skräddarsy behandlingsmodeller efter behov. Vi arbetar även för en organisationskultur som möjliggör och betonar tillit, samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv.
Hos oss i Malmö stad erbjuds du:
• Goda möjligheter till löpande kompetensutveckling så att du kontinuerligt fortsätter utvecklas i din roll som socialsekreterare.
• Erfaren personal har bland annat fått möjlighet att gå en utbildning i ADBB.
• Ett nära tillgängligt ledarskap
• Medhandläggarskap
• Genomarbetade rutiner och kärnprocesser som ett stöd i arbetet.
• Flexibel arbetstid
• Semesterväxling
• Friskvårdsbidrag
Arbetsuppgifter
Som utredande socialsekreterare för Barn och familj (0–18 år), inriktning miljö, arbetar du med att utreda barns och deras föräldrars behov av insatser, både enligt SoL och LVU. Ditt huvudsakliga uppdrag innebär att bedriva utredningar samt att genomföra uppföljningar och omprövningar av insatser. I utredningsarbetet ingår även samverkan med barnets nätverk och att bedriva motivationsarbete med familjen.
Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Vi värdesätter barn och föräldrars synpunkter och åsikter och vi arbetar för att barnen ska vara delaktiga i sina utredningar och uppföljningar.
Kvalifikationer
Du behöver ha socionomexamen och vara genuint intresserad av att möta barn och föräldrar i svåra livssituationer. Att ha hög integritet men samtidigt vara inkännande, att kunna se helheten och att ha en uppriktig vilja att göra ditt yttersta för att tillsammans med dina kollegor bidra till en bättre tillvaro för barn och unga är grundläggande krav för arbetet. Att använda sig själv som redskap i arbetet innebär att du behöver ha en mycket god kommunikativ förmåga samt kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du som söker har en god samarbetsförmåga och trivs i en arbetsroll som innebär mycket samarbeten såvål inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Du har god förmåga att skapa och underhålla relationer till barn, unga och deras familjer, och är mån om att vara lyhörd och lyssna in personen du möter för att skapa en god kontakt.
Som person är du även ansvarstagande och har en god förmåga till struktur som gör att du effektivt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Samtidigt behöver du ha ett lösningsfokuserat förhållningssätt och lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. För att trivas i tjänsten ser vi att du är trygg och stabil i dig själv, samt att du har förmågan att bibehålla ett realistiskt perspektiv och fokusera på rätt saker även i pressade situationer.
Vi ser att du bör ha minst 3 års erfarenhet av socialt arbete efter examen.
Följande är meriterande:
• Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom området Barn och familj enligt SoL och LVU
• Erfarenhet av myndighetsutövning inom andra områden inom socialtjänsten
• Annan erfarenhet av socialt arbete rörande barn och unga
• Dokumenterad fortbildning inom området Barn och familj
• Utbildning och erfarenhet av BBIC, MI samt Signs of Safety
• Erfarenhet av arbete i Lifecare och/eller Procapita
• B-körkort för manuellt växlad bil
• Kunskaper i andra språk än svenska och engelska
Om arbetsplatsen
Verksamhetsområde Individ och familj är indelad i två avdelningar med olika uppdrag och fokusområden: Utredning och Insats. Inom Utredning arbetar idag ca 500 medarbetare med myndighetsutövning inom området Barn, unga och deras familjer, och våra medarbetare har en hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete.
Inom avdelning Utredning finns idag 3 enheter med totalt 13 sektioner (kommer att bli 14) som arbetar med utredning inom Barn och familj med fokus på miljöärenden (0-18 år). Varje sektion består av en sektionschef, en förste socialsekreterare och ca 10–14 utredande socialsekreterare. Vi rekryterar nu socialsekreterare till alla 3 enheter.
Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidaretjänster samt vikariat
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 9
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Sökande som kallas på intervju skall visa upp examensbevis från efterfrågad utbildning. Sökande som erbjuds anställning är skyldig att lämna utdrag ur belastningsregister och id-handling (pass eller nationellt id-kort).
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98