OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Söderköpings kommun vill vi skapa Livsglädje. Alla dagar. Det är vår vision och något vi strävar efter. Här finns möjligheter och utmaningar i en attraktiv kommun, strategiskt belägen med närhet till universitetsstäderna Norrköping och Linköping. Delaktighet och närheten till beslut ger stora möjligheter till yrkesmässig och personlig utveckling. Genom medskapande formar vi en attraktiv arbetsplats, där vi bidrar till ett fortsatt växande Söderköping. Vår värdegrund: helhetssyn, nytänkande, engagemang och tydlighet berättar om hur vi som organisation vill vara och uppfattas.
Välkommen att skapa framtiden tillsammans med oss!
Vill du arbeta som socialsekreterare i en liten kommun med god och nära samverkan? Vill du arbeta i ett team tillsammans med kunniga och engagerade kollegor, som har lång och gedigen erfarenhet av socialt arbete? Då kan du vara den vi söker!
Arbetsbeskrivning
Barn- och familjeenheten vid socialförvaltningen arbetar med myndighetsutövning samt erbjuder öppna insatser till barn/unga 0-20 år. Där arbetar 1:e socialsekreterare, socialsekreterare med olika ansvar för mottagning, utredning och uppföljning, familjerätt, familjehem, samt familjebehandlare inom öppenvård.
Som utredande och uppföljande socialsekreterare ingår du i en grupp med sex socialsekreterare som ansvarar för att utreda, bedöma, fatta beslut och följa upp barns och ungas situation och insatser. Du utreder och bedömer behov samt risk- och skyddsfaktorer i enlighet med BBIC-strukturen. Du ansvarar för processen i dina ärenden utifrån gällande lagstiftning och verksamhetens rutiner, samt har nära samarbete med övriga kollegor i enheten. Vi arbetar aktivt med medhandläggarskap. Arbetet utgår från barnets/den unges specifika behov i nära samverkan med barnets familj, övriga nätverk samt med interna och externa samarbetspartners. En viktig del i arbetet är att erbjuda stöd i ett tidigt skede och att arbeta tillsammans med andra samverkanspartners runt barnet/den unge.
Du erbjuds extern handledning, tillgång till nära arbetsledning och stöd från 1:e socialsekreterare samt enhetschef. Från start erbjuds du en tillgång till mentor och introduktionsprogram. Söderköpings kommun har flextidsavtal och erbjuder friskvårdsbidrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen eller annan, enligt Socialstyrelsens krav, lämplig examen.
• Flerårig och aktuell erfarenhet av socialt arbete med barn/unga och deras familjer, inklusive myndighetsutövning.
• Goda kunskaper inom dokumentation och handläggning avseende barn och unga, inkl. BBIC.
Du har ett tydligt barnperspektiv och goda kunskaper i barns utveckling. Du har en god förmåga att sätta dig in i barn och föräldrars skiftande levnadsvillkor och bemöta dem med respekt och lyhördhet. Du är professionell i din yrkesroll, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa och bibehålla relationer.
I rollen som socialsekreterare är du strukturerad och flexibel, kan planera och prioritera ditt arbete. Du ska både kunna arbeta självständigt och vara en lagspelare. Du har intresse och fallenhet för handläggning och dokumentation samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är lösningsfokuserad och har ett systemteoretiskt förhållningssätt. Vi önskar att du kan bidra med flexibilitet och nytänkande.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort för bil är ett krav i arbetet.
För den som erbjuds anställning efterfrågar vi utdrag från Polismyndighetens belastningsegister.
Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid.
Tillträde: 1 maj eller enligt överenskommelse
Ansökan
Ansök senast: 28 januari.
Anställning
Antal annonserande tillfällen: ett
Övrigt
Söderköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har Söderköpings kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.